Het is maar werk dus blijf lachen

child-1674021_960_720Blijven lachen is heel belangrijk op de werkvloer. Zeker in het onderwijs, daar werk je met kinderen en zuur worden is dan natuurlijk helemaal de verkeerde afslag. Het is natuurlijk niet altijd om te lachen als je weet wat kinderen thuis mee maken, als je ervaart hoeveel overbodige eisen sommige ouders stellen, als je steeds maar invaller blijft omdat de WWZ bij dit bestuur niet in een invallers contract eindigt maar jij letterlijk in de pool kan zakken. Een potje huilen zou passender zijn.

“Het is maar werk” zei mijn IB-er laatst relativerend toen wij weer snel-snel overleg pleegden wegens een incident. We moesten acuut handelen en snel de taken verdelen: wie belt wie en hoe dan verder? Ze vertelde erbij dat ze “het is maar werk”dat van mijn voormalig directeur had. Later die week kwam ik mijn voormalig directeur tegen en vertelde het haar. Zij zei me dat ze die opmerking juist van mij had. Ow ja….typisch zo’n opmerking voor mij inderdaad. Luchtig als ik kan zijn had ik dit ballonnetje ook al laten vliegen maar het was gelukkig in goede handen gevallen.

Het werk in het onderwijs is belangrijk werk maar uiteindelijk is het ook maar werk. Dus: geniet van je weekend, je familie en vrienden en je nachtrust. Hou je doel voor ogen met je leerling, je school, je plan of wat maar ook. Uitgeslapen en opgewekt op school verschijnen is een zegen, niet alleen voor jezelf maar ook voor je leerlingen en je collega’s. En ja: dan ga je ook sneller ergens de humor van inzien. Dat wordt een mooie dag!

Ik ben een ochtendmens en kan ’s ochtends rustig op school verschijnen en meteen roepen: “Ha, is de koffie al klaar?” voordat ik “Goedemorgen” zeg. Wellicht is dat wat te uitbundig voor sommige mensen op het vroege tijdstip van 7.45u maar doe het vooral op je eigen manier: over een lach op je eigen gezicht en je zult zien dat een ander zich daarin wil spiegelen!

 

 

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in bevlogenheid, Energie houden, Geluk, Genieten, humeur, ontspannen, werkplezier, X. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

