Goed invallersgedrag vraagt om een goede reactie

team-472488__180Wat fijn: invallers op mijn school komen steevast uit zichzelf naar mij toe als iets niet goed loopt in de klas. Dat kan een reden hebben van “Ze willen nu echt niet meer luisteren” tot gewoon een organisatorisch knelpunt als “Waar vind ik de nieuwe potloden.”

Door dit goede invallersgedrag krijg ik meteen de kans om een goede reactie te geven. De ene keer volstaat het om de weg naar de juiste plek of persoon te wijzen, andere keren loop ik gerust even mee naar de klas om vriendelijk te verzoeken de juf weer even haar zegje te laten doen of samen de kinderen weer aan de slag te krijgen.

Wat ik zelf als invaller altijd belangrijk vond doe ik nu zelf: naderhand check ik bij de invaller of mijn reactie afdoende en prettig was. Want dat is de echte beloning voor invallers die zich kwetsbaar op durven stellen: dat een juiste reactie van mij maakt dat ze dat blijven doen.

Het is heel plezierig om door de school te wandelen en te zien dat de leerkrachten in een goede sfeer bezig zijn met de kinderen. Nog leuker is het om een klas waar het zojuist even mis ging met gretige ogen naar de invaller te zien luisteren. En een invaller voor de klas te zien die zich fijn voelt in deze klas, op onze school.

Zo, dan kan ik tevreden weer met mijn andere werkzaamheden verder 😉

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in beloning, bevlogenheid, directeur, drukke klas, Energie houden, Genieten, moeilijke klas, ontspannen, oplossing, orde houden, Probleem oplossen, werkplezier en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

