Mijn eerste lessen dit jaar gaan over leiderschap

Als invaller heb je te maken met niet één directeur maar wel vijf , twintig of veertig. Een aantal directeuren krijg je nooit te zien, sommige directeuren hebben vaak een belangstellend gesprekje met je. Ik hoor van een invaller dat dezelfde directeur steeds opnieuw kennis met haar maakt. De vorige ontmoetingen hadden klaarblijkelijk totaal geen indruk gemaakt of waren in het hersenarchief “onbelangrijk” geplaatst.

Onbelangrijk? Een invaller? Wie langer mijn blogs leest weet dat ik invallers een zeer belangrijke plek toedicht in de school. Daar waar kinderen hun eigen juf of meester moeten missen is de invaller degene die diep adem haalt, rechtop gaat staan, de klas inwandelt en met alle liefde er een fijne dag van maakt. Of dat uiteindelijk lukt hangt af van een heleboel factoren. Invallers weten het: het kan een enorme krachttoer zijn.

En dan is het fijn een directeur te treffen die een paar tips uit het boek “De weg naar excellent leiderschap” heeft opgevolgd. Tips zoals: “Creëer echte betrokkenheid”, “Benut de verschillen tussen de werknemers”, “Stimuleer eigenaarschap”, “Maak ruimte voor excellente prestaties.”

Ik kreeg dit boek in het voorjaar op een mooie manier in handen: mijn eigen schoolvriendinnetje van vroeger heeft het geschreven met een co-auteur. Charlotte vond het helemaal geweldig toen ze hoorde dat ik ging werken als schooldirecteur, nu wilde ze ook graag nog mijn mening horen erover. Nou dat kan!

Dit boek heb deze zomer bij de hand gehouden, het gewoon stukje voor stukje van kaft tot kaft gelezen en een boel aantekeningen gemaakt waar ik dan even mee rond liep. Het boek leest heerlijk. Juist doordat er mensen uit de praktijk aan het woord komen blijft het interessant. In het voorwoord bereiden de auteurs de lezer er op voor dat er ook een boel bekends in kan staan. In dit boek is dat juist prettig, het geeft zo’n schouderklopjes gevoel van “ik ben goed bezig”.

Wat mij verbaasde toen ik dit las is dat er nog zoveel klachten over bazen en leiders zijn. Hoe moeilijk is het om oprechte aandacht voor je medewerkers te hebben, mensen vertrouwen te bieden dat ze zelf tot een oplossing kunnen komen en niet op de man te spelen? Alle handreikingen hiervoor staan in dit boek. Het is dus het ideale cadeau voor een directeur, ook degene waar het fijn bij werken is kan er altijd nog nieuwe inspiratie uit opdoen.

Omdat ik een mens van de praktijk ben heb ik meteen in het begin van dit schooljaar een tip toegepast waarvan ik nog nooit had gehoord. Het is een tip voor directeuren die nieuw zijn op de werkvloer, iemand als ik dus. Het gaat over het houden van een welkomstgesprek met elke werknemer. Daarbij stel je drie vragen:

  1. Als ik nu als eerste iets moet dan, wat zou je dan willen dat ik doe?
  2. Wat moet ik weten over jouw thuissituatie?
  3. Hoe wil jij aangesproken worden als iets niet goed is?

Ik dacht: ik vertel in de teamvergadering dat ik deze gesprekken van plan ben en dan ga ik gewoon met iedereen een gesprek voeren. Ik heb dat keurig ingepland en ben nu, na twee schoolweken, bijna klaar met alle teamleden, ook van de administratie. Dezelfde vragen heb ik in de vergadering beantwoord zodat iedereen ook mijn welkomstgesprek kon meemaken.

Ik moet zeggen dat het effect overdonderend is. In positieve zin. In een wederzijds vertrouwen zijn er zaken besproken tijdens de welkomstgesprekken die nooit bij de koffie, in een vergadering of functioneringsgesprek aan bod zouden komen. Ik heb vaak ontroerd zitten luisteren en mocht deelgenoot worden van onderwerpen die tijdens het gesprek belangrijker bleken dan gedacht. Het effect van al deze ontboezemingen op mij als directeur is dat ik rondloop door school en enorm op mijn gevoel mensen kan aanspreken, zaken kan regelen met hen en vooral een vertrouwensband voel naast de werkrelatie. Dat het team ook over mij een aantal zaken weet vind ik ook plezierig: wij zijn mensen met elkaar op de werkvloer.

De auteurs Charlotte en Anja hebben op een enorm aansprekende manier een boek gemaakt dat oplucht, bemoedigt en aanspoort. De mensen die het boek bijna uit mijn hand rukten toe ik er over vertelde moeten nog even geduld hebben tot hun verjaardag 😉 Het boek is overzichtelijk (makkelijk iets op te zoeken) en ademt ervaring van zowel de geïnterviewde leidinggevenden als de auteurs zelf. Geen truukjes, geen fake-oplossingen maar heel menselijk en echt.Heerlijk!

Ken jij ook iemand voor wie dit boek geschikt is? Hier kun je het bestellen.

Ik wens alle invallers toe  directeuren te treffen die jou als mens kunnen zien en juist aan jou, degene die af en toe aan lijkt te komen waaien, het beste weet te halen!

 

 

 

 

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in bevlogenheid, Cadeautip, directeur, ervaringen, gezag, leiderschap en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

