Verminderen van de werkdruk begint bij een goed boek.

books-441864_640Vorige week had ik een leuk feestje met de klas die ik enkele maanden had overgenomen: het eindtoneelstuk, de schoolreis: allemaal goed verlopen met dank aan ook de ouders die er tijd en energie in staken. Als cadeau kreeg ik onder andere een boekenbon. Heerlijk! Ik riep het direct uit: “Nu ben ik vanaf 1 april full-time aan het werk, ik reis tussen Ameland, Leeuwarden en Assen, slaap in één week soms in drie verschillende bedden en ik heb in die tijd toch maar liefst ACHT boeken uitgelezen!”

Alom verbazing en ik zelf was niet het minst verbaasd. Ik wist namelijk uit mijn hoofd dat het er precies acht waren: een deel van een serie en de losse boeken zag ik voor me. Maar zoveel boeken met een volle werkweek, vaak leven uit een koffer en mij steeds weer instellen op een andere situatie….ik vond het eigenlijk wel heel bevestigend voor hoe ik omga met werkdruk.

Misschien kun je iets met mijn tips:

  • Als je voelt dat je het druk hebt: doe alles langzamer dan gewoonlijk. Eet langzaam, praat met ruimte tussen je woorden en zinnen, stofzuig je kamer met rustige aandacht. Het kost meer tijd, dat wel. Maar je brengt je gedachten tot rust, je geniet meer van je maaltijd / familie / klusjes. Er komt een lach op je gezicht en het relativeert je drukke agenda.
  • Net zoals je lichaam aangeeft dat je naar de WC moet geeft het ook aan dat je te veel van jezelf vraagt. Dat moment wil je vóór zijn. Elke dag dus even iets voor jezelf doen waarvan je zeker weet dat het je ontspant is een weldaad voor jezelf en je omgeving. Want wie vindt een gestrest persoon nou gezellig in huis? Voor mij werkt het lezen in een mooi boek vaak heel ontspannend. Ik kan mij er op verheugen na een dag hard werken dat ik dat moment pak. En ja, daarvoor laat ik de telefoon overgaan en schuif ik een klus door naar de volgende dag als dat nodig is. Want ik moet nodig ontspannen. Elke dag!
  • Hoeveel uur werk jij op een dag? Bepaal je begin en eindtijd en hou je er aan. En als niet alles af komt heb je te veel taken. Waarschijnlijk werk je al heel efficiënt want daar schijnen wij Nederlanders goed in te zijn. Prettig werken is ook op tijd stoppen. Geeft het terug aan je leidinggevende als je te veel taken hebt. Bespreek het met je collega. Niet alles waarvan jij denkt dat het belangrijk is, hoort tot je kerntaken. Zo zag ik elke dag een collega met een stofzuiger naar haar klas gaan: absurd! Maar als zij het niet aankaart gebeurt er ook niets. Zorg er voor dat je je werk volhoudt en sluit je werk op tijd af.

 

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Energie houden, Genieten, ontspannen, werkdruk, werkplezier, X en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

