Vijf dagen per week voor de klas: is dat teveel of niet?

vrijeschool5Vanaf 1 april ben ik binnen mijn bestuur met een speciale langdurige invalklus bezig voor 4 dagen. Daarnaast heb ik 1 van mijn 4 vaste dagen behouden zodat ik nu al een tijdje een vijfdaagse werkweek heb. Collega’s en een invaller hebben tijdelijk  mijn vaste uren overgenomen van de 3 dagen die ik tijdelijk achter heb gelaten. Volgend jaar werk ik weer 4 dagen per week. Dat is veel fijner!

Ik ervaar nu hoezeer ik de hele dag in beslag word genomen door de dagelijkse gang van zaken in de klas, lesvoorbereidingen, regelzaken, gesprekken. De broodnodige pauzes sla ik absoluut niet over. Onderweg naar en van het werk mag ik graag lezen, wat aantekeningen maken of lekker uit het raam van trein /bus /boot kijken. Eenmaal thuis ben ik toe aan een heerlijke maaltijd, sporten, kletsen, tv kijken of nog meer lezen. En ik ga vaak voor tien uur al naar bed want ik heb mijn uren slaap nodig met zo’n volle werkweek.

Voor schrijven vind ik met 5 dagen voor de klas door de week geen of nauwelijks ruimte. Daarvoor heb ik het nodig om een beetje aan te rommelen in huis of waar ik ook ben. Het stof van de dagelijkse gebeurtenissen gaat dan liggen en er komen allerlei mooie ideetjes in mij op die ik dan vervolgens uitwerk op een kladje of direct in een blog of schrijfbestand. In het weekend vind ik het juist fijn om alle kleine klusjes in en om het huis te doen waar ik met 5 volle werkdagen niet aan toe kwam: een wasje, planten verzorgen, extra huishoudelijk werkje, naar de bibliotheek / kapper /winkel, enz. En dan wil ik ook nog graag genieten met mijn gezin en vrienden! Het weekend gaat op deze manier ook een beetje als “druk” voelen: bluh!

Die ene dag extra werken maakt dus eigenlijk enorm veel uit voor mij, merk ik. Ik ben nu een paar dagen vrij (junivakantie) en inderdaad: ik zit weer heerlijk te typen!!

Maar nu jij: is 5 dagen voor de klas staan inderdaad te veel? Hoe ervaar jij dat, hoe doe jij dat?

En nu nog even in de tuin zitten. Met een boek natuurlijk!

 

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Energie houden, ontspannen, werkdruk, werkplezier, X en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Vijf dagen per week voor de klas: is dat teveel of niet?

  1. Linda zegt:

    Door mijn auto-immuunziekte heb ik regelmatig weinig energie. Sinds de herfstvakantie werk ik 4 dagen per week, maar dat is echt te veel voor mij. Ik ben vaak zo moe dat ik niet eens meer een boek kan lezen … Vanaf volgend schooljaar is 3 dagen per week de max.

    Like

  2. Robbert zegt:

    4 dagen per week lijkt mij ideaal: ma/di/do/vr, met een lekkere break op woensdag!

    Like

Geef een reactie

