Gastblog januari: invaller, de ideale baan voor deze 55 plusser.

 In 2016 verwelkom ik elke maand een gastblogger. Deze maand is de beurt aan Jannie van Maldegem. Dankjewel voor je bijdrage Jannie! 

Jannie van Maldegem 2012 juni picknick schooltuin 034Precies een jaar geleden ging ik ‘met onbetaald verlof.’ Ik was zo klaar met
handelingsplannen en vergaderingen. Mijn creativiteit en ondernemingskracht
werden steeds verder ingeperkt op school. Ik kon kleuters jarenlang inspireren
tot spelen. Vooral door mee te spelen en door ruimte te geven. Door in te gaan
op fantastische ideeën van kleuters en door hun ogen te kijken. Verwonderd en
nieuwsgierig. Wat heb ik veel plezier gehad.

Misschien kennen jullie mijn blog? kleuterspel.blogspot.nl

Ik schreef veel over wat ik beleefde met de kleuters en voelde mij daardoor  verbonden met ouders en collega’s, dat deed mij goed. Nu deel ik graag nog een keer hoe het na een jaar zonder vaste baan op school met mij gaat.

Ik heb na het halve jaar verlof uiteindelijk ontslag genomen. En mij op mijn laatste school opgegeven als invaller. Bij hoge nood. Want ik miste school helemaal niet. Behalve als ik even ging buurten. ‘Waar was je nou juf?’ Verschillende paren verwijtende kleuterogen keken mij toen aan. Terwijl ik toch echt afscheid genomen had. Wel fijn hoor, om gemist te worden.

Toen ik een keer ging invallen fietste ik met plezier naar school. Alsof ik nooit anders gedaan had. Een heerlijke ochtend bracht ik door bij de kleuters. Op mijn eigen manier.
Spelend, zingend, luisterend en lachend. En na het werk in de klas, kon ik naar huis. Geen zorgen over vergaderingen, werkgroepen, oudergesprekken, cursussen, rapporten, bestellingen, en zo voort!

Wat is invaller zijn een ontzettend leuke manier van seniorjuf zijn. Als je niet zo veel wilt werken en als je herkend wordt als die leuke juf van vroeger. Als je met dikke zoenen verwelkomd wordt door oud collega’s en hartelijk wordt bedankt voor je komst. Dan is invallen voor mij een manier om toch nog een beetje juf te kunnen zijn. Wel jammer dat ze
op school vergaten om mij uit te nodigen voor de kerstborrel. Die heb ik toen
zelf maar georganiseerd. Voor oud-collega’s die de afgelopen 5 jaar gestopt
waren met werken en nog af en toe invallen. Een nieuwe traditie werd geboren.
Een aanrader, niet afwachten of je ergens voor gevraagd wordt. Organiseer het
zelf en zie dat het werkt! Vergelijkbare ervaringen?! Zou jij het anders doen?
Leuk om een reactie op dit blog te horen!

Jannie van Maldegem

Ik heb nog een paar plekken in 2016 over voor een gastblog. Wil jij ook je verhaal hier een keer delen? Vul hier je gegevens in, dan neem ik contact met je op!

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in gastblog, kleuters, werkplezier en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

