Simpel en krachtig: zo breiden kinderen met plezier hun woordenschat in een vreemde taal uit

jongens child-1072227__180Laatst sprak ik een invaller die sinds kort een klas onder de hoede heeft met jonge kinderen die nét uit Syrië komen en nog geen Nederlands kennen. Ineens zag ik iets voor me. Ik geef op mijn school Engels aan kinderen van 6 t/m 12. De spelletjes die ik met de jongsten speel kun je natuurlijk net zo goed in het Nederlands doen met Syrische kinderen of vluchtelingen uit welk land dan ook.

Het zijn drie simpele en krachtige spelletjes die ik je hier bied. Simpel: je had ze zelf kunnen verzinnen maar misschien heb je dat al gedaan. Krachtig: door herhaling worden er snel nieuwe woorden geleerd en de lol van het spel maakt het herhalen geen probleem.

Dus ter inspiratie en herkenning beschrijf ik 3 van zulke spellen. Veel plezier met je Engelse/ Nederlandse les. Ik hoop op een stralende meester of juf en een schitterende lach op het gezicht van de kinderen!

  1. Goodmorning Mary / Goedemorgen Zara. Situatie: één kind staat met de rug naar de anderen, ogen dicht. De leerkracht wijst één van de kinderen aan die zachtjes naar het kind voor de klas loopt. Daar wordt het kind dat er staat aangetikt met het zinnetje “Goodmorning (naam)” of “Goedemorgen (naam)”. Het kind voor de klas antwoordt met “Goodmorning (naam van degene van wie hij/zij denkt dat het is)” of “Goedemorgen (naam van degene van wie hij/zij denkt dat het is)”. Het kind mag drie keer raden en daarna zich omdraaien. Na enkele keren dit gespeeld te hebben met dit eerste “zinnetje” (veel herhaling) kun je je zinnetjes arsenaal gaan uitbreiden. Bv. Nice weather today (naam)/ Lekker weer vandaag (naam), How are you (naam)/Hoe gaat het met je (naam), Today is Tuesdag (naam)/ Vandaag is het dinsdag naam). Je verzint maar wat je handig lijkt 😉
  2. What have I got in my bag?/ Wat zit er in mijn tas? Verzamel een stuk of zes voorwerpen waarvan jij wilt dat de kinderen ze leren benoemen. Laat de voorwerpen één voor één zien terwijl je ze benoemt, doe ze in de tas en haal ze er één voor één uit terwijl je ze benoemt. Eén voorwerp laat je liggen in de tas: raden maar! Dit spelletje kun je een paar keer spelen en de volgende keer wissel je enkele voorwerpen voor andere zodat langzamerhand de woordenschat wordt uitgebreid.
  3. I spy with my little eye / Ik zie ik zie wat jij niet ziet Speel dit spelletje zoals je het kent, voor meer begrip en betrokkenheid: laat de kinderen van één hand een kokertje maken waar ze zelf ook even mee rond spieden voordat het echte raden begint. Aandachtspunt voor deze versie omdat het om woorden leren in een vreemde taal gaat: als kinderen het woord (nog) niet in een vreemde taal kennen: gewoon zo laten en elke keer het woord in de vreemde taal er zelf bij zeggen. Zo horen ze toch het nieuwe woord en kan het spel vanzelf doorgaan. Ook fijn om op een gegeven moment een aanwijzing te geven over in welk deel van de ruimte het voorwerp zich bevindt, of het groter of kleiner dan een poes is, of je het op kunt vouwen, enz.

Uitnodiging:

Kom je ook naar Arnhem of Leeuwarden voor de Praktijk van de Praktijkmap? Geef je op, dan zie ik je daar 😉

 

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Engels, Genieten, spel, X en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

