Er moet mij iets van het hart: word lid van een vakbond en maak er gebruik van a.u.b!

aob logoCNVonderwijsIk krijg via mijn mail en zie op social media vaak vragen voorbij komen waarvan ik denk: “De vakbond kan je vraag uitstekend beantwoorden en bij gedoe staan ze je ook nog bij.”

Ik heb het idee dat heel veel invallers geen lid zijn van een vakbond. Is dat zo?

Als ik eerlijk ben: ik zie eigenlijk geen enkele reden waarom je niet lid zou worden van een vakbond als invaller:

  • het is goedkoop (geld speelt geen rol)
  • de prijs /kwaliteitverhouding is enorm gunstig voor je (heel veel service voor zo weinig geld)
  • je bent solidair met alle werknemers in het onderwijs (jij bent als invaller degene die dan heel hard nodig heeft, juist de vakbond zet zich voor jou als invaller in)
  • je versterkt met je lidmaatschap een organisatie die zich sterk wil maken voor JOU!

Ik heb zelf persoonlijk heel veel gehad aan mijn lidmaatschap van een vakbond. Ik ben al bijna 25 jaar lid, geworden in het vierde jaar van de PABO. Mijn reden: solidariteit. Dat is ook de grondgedachte van een vakbond: solidair zijn met elkaar. Ik wordt op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen, volg scholing en hebt ook juridische bijstand gekregen., En dat allemaal voor enkel het lidmaatschapsgeld. Bovendien heb ik het constante vertrouwen dat mijn belangen behartigd worden en dat ik een vraagbaak heb. Dus: mijn handen zijn vrij om het werk te doen waar mijn hart naar uit gaat: onderwijs geven en faciliteren!

De vakbonden spannen zich in het algemeen in ook voor wie geen lid is: CAO onderhandelingen, ter tafel brengen van knelpunten bij de regering, acties opzetten en uitvoeren, enz. En als je lid bent kun je rekenen op heel veel hulp, antwoord op allerlei vragen en ondersteuning die belangrijk is om je werk prettig uit te voeren: kennis en kunde.

Je werkgever mag blij zijn met je lidmaatschap: jij doet de moeite je rechten ( en plichten) te achterhalen terwijl zij niet altijd goed op de hoogte zijn van de actuele situatie die voor jou als invaller geldt. Ga met je werkgever dan ook het gesprek positief en begripvol aan, als jij maar weet hoe het wél zit. Met dank aan je vakbond. Dus….waar wacht je nog op?

Word jij ook solidair met de leden die nu al (vele jaren) het lidmaatschap betalen om ook jouw belangen te behartigen? Dankjewel!

Verder blijf ik je graag helpen met al je vragen over de praktische kant van het invallen. Want daar weet ik weer heel veel van. En het is nog gratis ook ! 😉

Ben ik nog benieuwd:

 

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Vakbond en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

