Nog een ode aan een goed voorbeeld

girls-914823_640Wat een geluk dat ik in mijn jeugd les heb gehad van een  paar kanjers. Op 22 november schreef ik al over mijn juffrouw Plaschaert van de eerste klas die met 40 kinderen moeiteloos uit de voeten kon.

Nu een herinnering aan mevrouw van der Knaap van het Agnes College In Leiden. Ik heb ook van haar geen idee of ze nog onder ons is maar ik zet haar bij deze even een kroontje op. Ik neem je mee naar 4 VWO Frans. We waren 15-16 jaar op een kleurrijke school: hanekammen, parelkettinkjes, dreadlocks, PLO sjaals….echt jaren tachtig. Er liepen heel wat initiatiefrijke pubers rond en een discussie over werkelijk van alles was heel gewoon. Ik heb te doen met de docenten maar knap dat de meeste docenten het lukte om ons mee te krijgen in hun vak.

Mevrouw van der Knaap was het beste daarin en wel om de doodeenvoudige reden dat ze geheel onverstoorbaar haar lessen gaf. Niks gedoe met zus of zo, haar hele houding straalde uit: je bent hier in mijn lokaal, hier gaat het zoals ik het wil en van de eerste tot en met de laatste minuut zijn we hier maar met 1 ding bezig en dat is FRANS. En dat alles met een kleine knipoog en een vileine opmerking waar je echt even door wakker werd geschud: huh….had ze dat nu echt gezegd?

Omdat ik natuurlijk wist hoe mijn klasgenoten zich bij andere lessen of in andere situaties konden gedragen was het een wonderlijke belevenis om te zien hoe ze hier, hoe bont gekleed en hoeveel praatjes er ook waren, met elkaar opgingen in een stroom waar geen ontkomen meer aan was. Ja, ik heb brutale apen gedwee zien worden bij mevrouw van der Knaap!

Als je door het raam naar binnen keek dan zag je:

  • alle schriften op tafel want mevrouw van der Knaap komt je huiswerk controleren met notitieboekje. Elke les werd iedereen gecontroleerd. En het had consequenties als je het niet af had!
  • alle leerlingen kijken naar haar want ze controleert voordat ze begint te praten of iedereen wel naar voren gericht is met de blik. Pas dan begint ze.
  • alle leerlingen hard aan het werk bij opdrachten en het opschrijven van het huiswerk in de agenda. Mevrouw van der Knaap liep rond, stond ineens achter je, leek overal te zijn en hield iedereen zo aan het werk en wist wie er hulp nodig had.
  • een ontspannen sfeer. Iedereen met hetzelfde bezig, op hetzelfde gericht, een golf van rust in het lokaal frans. Geen gefrutsel, puberspanning en al had je problemen thuis dan kon je dat in deze les even vergeten. Heerlijk.

Ik ben mevrouw van der Knaap dankbaar voor deze eenvoudige en daardoor juist sterke manier van werken met ons. Ik heb in dat ene jaar ontzettend veel Frans geleerd met haar als stok achter de deur en bewaar prettige herinneringen aan de uren bij haar in het lokaal.

En wat inspirerend is haar aanpak voor mijn eigen praktijk in de klas! Ben benieuwd of mijn eigen leerlingen dit herkennen in mijn lessen 😉

 

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in bevlogenheid, drukke klas, Energie houden, ervaringen, moeilijke klas, ontspannen, orde houden, werkplezier, Werkwijze, X en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

