Mooie opdracht: voorlichting gevenover de vrijeschool aan medewerkers van een invalpool

Ispeeltuin-334528__180nvallers hebben hun eigen talenten en voorkeuren. Het is fijn dat er invalpools zijn die dat snappen en graag een goede match maken tussen invaller en school. Wat prettig voor de aangesloten invallers om niet zomaar voor een klas te worden gezet. Ze gaan eerst een goed gesprek aan over wat ze zelf meebrengen als mens en als leerkracht. Als invaller kun je op deze manier een beetje meesturen naar invalwerk dat bij je past.

Toen ik het verzoek kreeg om daarin te ondersteunen heb ik natuurlijk meteen “ja” gezegd. De medewerkers van een grote invalpool die met de invallers in gesprek gaan krijgen van mij uitgebreide voorlichting over de vrijeschool. Daar bestaan veel mythes en oordelen over. Als ervaringsdeskundige is het fijn om er aan mee te werken dat de Vrijescholen die zich bij deze pool per 1 december gaan aansluiten de invallers over de vloer krijgen die naar het vrijeschool onderwijs nieuwsgierig zijn. Dat is plezierig voor alle partijen.

Natuurlijk komen de volgende onderdelen in mijn voorlichting aan bod:

  • we gaan vooral het een en ander doen
  • ik bespreek de verschillen in organisatie en inhoud ten opzichte van de meeste andere scholen waar invallers direct mee te maken krijgen
  • ik ga kort in op de grondgedachte achter de visie van de vrijeschool
  • stap voor stap laat ik de medewerkers ontdekken welke competenties er belangrijk zijn voor leerkrachten in het vrijeschool onderwijs
  • en natuurlijk het misverstand over het woord “vrije”  in de vrijeschool!

Als ik de voorlichting heb uitgewerkt zal ik er het een en ander over bloggen op deze plaats.

Heb jij nog vragen over de vrijeschool of vind je dat er aan bepaalde aspecten aandacht moeten worden besteed? Laat het me weten, alvast bedankt!

Zo is invallen wél leuk

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Activiteit Cursus op Ameland, ervaringen, invalpool, X en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

