Handige zaken die voor jezelf als vaste leerkracht en ook voor je invaller(s) fijn zijn

girl boy-883012_640Het meest motiverende om iets aan de wereld te verbeteren is als je er zelf ook profijt van hebt. In de praktijk van mijn eigen invalwerk kom ik zaken tegen waarvan ik denk: als je dat nu voor jezelf als vaste leerkracht in orde maakt, doe je er mij en andere invallers ook een plezier mee. Sommige zaken zijn heel voor de hand liggend en ook vaak in orde maar als dat een keer niet zo is: vervelend!
Ken je dat, als invaller, dat je het eigenlijk niet durft te zeggen op je invalschool? Dan doe ik het nu voor jou. Aanvullingen op deze zaken zijn uiteraard van harte welkom!
Leg alles wat je als leerkracht nodig hebt op één logische plek bij elkaar. Geen gezoek of twijfel waar de handleiding of het antwoordenboekje ligt. De spullen van de kinderen leg je op kinderhoogte zodat ze zelf makkelijk kunnen pakken/uitdelen en weer opruimen. En je legt het vooral op een heel andere plek in de klas waar jij de kinderen en de kinderen jou niet voor de voeten lopen.
• In sommige klassen kom ik “stapeltjes”  tegen op kastjes en zelf op het bureau. Dat werkt misschien visueel handig voor een vaste leerkracht maar als invaller heb je door de veelheid aan indrukken juist last van die manier van organiseren. Om het simpel te houden: zorg in elk geval dat het bureau LEEG is. Gebruik de lades waar ze bedoeld voor zijn en dat is niet opslag van allerlei kleine zaken maar een letterlijk voor de hand liggende plek voor alles wat je nodig hebt om aan een bureau te werken direct te kunnen pakken. En weer opruimen.
• Er is ik weet niet hoeveel mooi materiaal aanwezig in de scholen maar eenvoudigweg een pen en schrijfpapier ligt lang niet altijd klaar in een bureaulade. Als invaller moet je je soms behelpen met een kleurpotlood om je aantekeningen te maken…. Natuurlijk raad ik je altijd aan in je invaltas pen en papier te doen, maar wat fijn als zoiets simpels als pen en papier onderdeel uitmaakt van wat je standaard aantreft in een klas. Even aantekeningen maken over iets dat er voorvalt, iets op een papier uitleggen aan een kind dat je individueel helpt: het leven van een leerkracht bestaat uit noteren en uitleggen!
Denk je als vaste leerkracht: ik heb alles wel op orde? Loop dan nog eens door je klas en kijk met de blik van een leerling. Kun je als kind in deze klas alles wat je nodig hebt zelf makkelijk vinden en kun je erbij, als kind?
Loop nog eens door de klas en denk eens als een invaller, o nee doe dat maar niet. Je hebt een blinde vlek voor je eigen inrichting. Nee: nodig één of meer invallers uit en laat hen door de klas lopen. Oogt de klas rustig, kunnen ze alles makkelijk vinden, zijn er behoeften die wel/niet worden ingevuld door de inrichting van de klas?

Of je nu vaste leerkracht bent of invaller: als je dit allemaal hebt gelezen heb je misschien nog aanvullingen. Schrijf ze in het reactieveld hieronder. Dan zal ik de tekst aanvullen.

Advertisements

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Probleem oplossen, Steun, werkplezier, Werkwijze, X en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s