Psychologische en praktische grenzen: allebei handig

20151111_105636Deze week moest er een compacte gymles komen want anders kwam het Sint Maartensfeest in het gedrang. Ik heb dus weer een drie vakkenles gegeven: in elk vak een andere activiteit die kinderen goed zelfstandig aan kunnen. Bij het fluitsignaal: wisselen.

Terwijl ik zo naar alle bedrijvigheid van de kinderen keek bedacht ik me dat ik wel heel handig een psychologische en een praktische grens had gemaakt. De psycholigische: de mattenkar met de grote matten tussen het voetballen en badmintonveldje in. Het dekt natuurlijk niet alle ballen af voor de shuttle speler maar ik merkte dat de voetballers met de grote matten naast zich zich veel meer richtten op het kleine veldje dat ze hadden. Als ik kinderen aan één kant van de zaal even laat voetballen aan het begin van een les dan knallen de ballen per ongeluk toch door de hele zaal. Je kent dat wel 😉

20151111_105628De praktische grens was voor het hockeyen: 3 muren en de 4e grens bestond uit banken op zijn kant. Het balletje blijft zo mooi in het veld!

De kinderen die badminton speelden hadden het met hun kwetsbare positie in het midden van twee balspellen heel comfortabel. Geen grote of kleine ballen die hen hinderden. En, psychologische grens of niet: het werkte wel. En dat is altijd praktisch!

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Gymnastiek en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

