Je waarde als leerkracht: daalt die als je invaller bent?

vraagteken hands-460872__180Gisteren hadden ik een gesprek met een coördinator  van een grote invalpool. Die deed een uitspraak  die mij aan het denken zette: “Als je te lang invalt, daalt je waarde  als leerkracht.”

Je kunt je daar van alles bij voorstellen:

  • Bepaalde vaardigheden zoals het schrijven van handelingsplannen houd je niet bij.
  • Je krijgt geen financiële ondersteuning voor nascholing dus daar doe je ook beperkt aan (mee).
  • Je wordt wel heel vaardig in het managen van een klas maar het inhoudelijke komt minder aan bod.

Het in natuurlijk anders als je veel kortdurend invalt dan wanneer je vaak een langere klus hebt. Maar hoe ervaar jij dat, of hoe denk jij er over: daalt je waarde als leerkracht als je langer invalt?

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in ervaringen, nascholing en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Je waarde als leerkracht: daalt die als je invaller bent?

  1. Monique van Rijthoven zegt:

    Het klopt enigszins wel. Als invaller ga je niet de diepte in met het werk, het voelt meer als pappen en nathouden. De uitzondering is als je voor langere tijd een paar dagen per week een groep draait. Dan kun je je wel verdiepen en taken erbij doen.
    Helaas is bijscholing te duur, althans voor mij als invaller wel. Hier in het noorden van het land is de kans op een baan voor langere tijd nog minder dan in het westen. Dus blijft de kans bestaan dat ik op de lange duur iets anders moet gaan doen.
    Dus daalt je waarde als leerkracht als je langer invalt? Er is in ieder geval weinig verrijking en dat vind ik zelf heel jammer.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb vorig jaar een langere vaste inval gehad (circa begin april, tot eind schooljaar), en ik merkte zelf dat ik sommige dingen (zoals handelingsplannen schrijven, bijhouden en evalueren, het maken van een jaarplanning) wat had verleerd. Ook logisch; als je vaak ergens maar een paar dagen bent, gaan je vaardigheden die je nodig hebt voor de lange termijn naar beneden. Daar stond tegenover, dat als er in de klas iets a la minute moest worden bedacht en uitgevoerd, ik daar weer heel goed in was. Ik zou dus niet zo snel zeggen dat je waarde als leerkracht daalt. Je ontwikkelt andere vaardigheden meer, die ook belangrijk zijn voor je vak. En het is niet alsof die kennis van handelingsplannen en het maken van een planning helemaal weg zijn. We moeten alleen die omschakeling van denken in korte termijnen, naar lange termijn tijdig maken.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

