Frunniken, lopen, er doorheen praten en korte concentratie: wat nu?

squint-518072__180Kinderen die steeds zitten te frunniken, van hun plek willen , iets willen zeggen, zich kort kunnen concentreren:  het kan wel knap lastig zijn voor de stroom van je les.

Mijn aanpak laat zich misschien het beste illustreren met de situatie die ik meemaakte in een groep 8 waar ik een tijdje zou invallen. Bij het kennismaken zei een leerling tegen mij : ” Ik praat er steeds doorheen want ik heb ADHD” Mijn antwoord was: “Bij mij ga je dat niet doen want dat mag niet in mijn les. En dat gaat je lukken want ik ga je helpen.” Er waren nog veel meer draaiende en kletsende kinderen in de klas dus ik sloeg zo’n acht vliegen in een klap!

Ik heb geholpen, en doordat ik hem hielp, hielp ik tegelijk de anderen, het werkte als een olievlek!

– mijn praatje hakte ik in kortere stukken. Dus: ik liet af en toe een stilte vallen. Daarin wilde deze jongen duiken met zijn opmerkingen maar ik keek al naar ‘m met een gebiedende blik. Anderen durfden al minder. Zet gerust je strenge (maar rechtvaardige) blik op. Laat je ogen spreken.

– mijn uitleg maakte ik niet te lang de eerste tijd. Zo kon hij sneller succes ervaringen opdoen. De hele klas kon snel aan de slag.

– ik was heel erg duidelijk over het gewenste gedrag naar de hele klas, met een extra blik van verstandhouding/knipoog naar hem. Ik benoemde zaken als “Mijn uitleg duurt ongeveer 6 minuten en als het tijd is voor beurten kun je je vinger opsteken” . Het beurtenbakje met kaartjes of stokjes met alle namen er op doet trouwens ook wonderen.

– ik was heel erg duidelijk over het doel en het verloop van de les. Ik blikte ook elke les even terug. Het lesmodel Directe Instructie kan je daarbij tot steun zijn. Elke keer checkte ik vooral bij dit kind of alles duidelijk was, niet zo zeer ten overstaan van de hele klas maar vooral met een klein praatje aan zijn tafel.

– resultaten op het gebied van “niet erdoorheen praten” benoemde ik tussendoor ook even privé aan hem: ik heb gezien dat je je twee keer hersteld hebt toen je er doorheen wilde praten, goed dat je je vinger opstak, tussen de twee pauzes in had je veel meer moeite bij de les te blijven, enz.

– stel gerust een doel met de klas of een leerling op het gebied van gedrag. Met deze jongen was het doel dat hij stil zou blijven, op zijn plek bleef zitten, enz. Zijn escape had ik ingebouwd: als hij merkte dat het moeilijk was dan kon hij het melden en dan hielp ik hem door even een klusje te laten doen, een andere werkplek te geven of een leerling aan hem te koppelen zodat hij kon samenwerken.

Ik kreeg een heel leuke band met hem met deze drukke klas. De kinderen hadden structuur en steun nodig van een leerkracht die de koers voor ze uitzet en in de kinderen gelooft. Want reken maar dat ik ze heb geprezen als het lukte! En streng ben ik ook geweest…!

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in drukke klas en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

