Dat mag ik graag zien: lekker streng.

to-write-774648__180Een moeder van één van de kinderen op onze school sprak me laatst aan. Haar dochtertje was blij thuis gekomen na een dag met één van onze invallers. Ze had verteld dat ze vandaag al haar werk had afgekregen en dat kwam omdat de invaljuf daar streng op was geweest. Dit kind vond het heerlijk: een succes ervaring dat het werk af komt!

Zo’n signaal doet me goed en dat zal ik binnenkort tegen deze invaller zeggen. Juist als kinderen met een invaller te maken is het fijn dat diegene glashelder is over wat de bedoeling is en daar heel consequent in blijft. Een veilige situatie kun je met élke leerkracht ervaren als kind.

Ik kan je daarom aanraden in je dag activiteiten te “verstoppen” die inhouden dat jij bepaalt en de kinderen volgen. Dat geeft je als invaller de gelegenheid om jouw rol als leider te benadrukken. Het is niet zielig voor kinderen als ze worden geleid, het is fijn als ze weten waar ze aan toe zijn, de les goed kunnen volgen, ongestoord zelfstandig kunnen werken, hun eigen taken kunnen plannen en zelf de materialen pakken en weer opruimen. Jouw leidende oog, jouw ingrijpen en ja ook jouw “commando’s (je mag nu niet praten, kom even terug en schuif je stoel goed aan, deel jij de penselen uit, enz.enz.)

Wat voor activiteiten kun je doen die jouw rol als leider benadrukken?

  • Commandospelletjes als Simon Zegt en Commando Pinkelen
  • Laat de kinderen niet zomaar naar buiten gaan als het tijd is voor pauze of naar huis. Laat hen eerst achter hun stoel staan, controleer of er op en onder de tafel geen rommel ligt. Jij staat bij de deur en noemt de naam van een kind dat de mond dicht heeft, alles opgeruimd heeft en goed klaar staat. Binnen een mum van tijd staan ze allemaal klaar want wie wil er nu niet het lokaal uit als het tijd is?
  • Zingen met de klas. Jij bent de dirigent uiteraard. Hoeveel leiderschap wil je hebben? Kinderen vinden het vaak heerlijk!
  • Vertel een mooi verhaal of lees voor. Gebruik je lichaamshouding en je stem om er voor te zorgen dat de aandacht naar het verhaal gaat. Bouw kleine stiltes is zodat de kinderen aan je lippen hangen. Zij genieten, jij leidt.
  • Speel buiten of in de gymzaal het boerderijspel. Ik heb het net deze week gedaan met drie klassen en het was een groot feest. De kracht van dit spel zit ‘m juist in de commando’s.

Heb jij nog meer tips of ervaringen met betrekking tot jouw leiderschap als invaller? Ik (en alle mee-lezers) horen het graag!

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in oplossing, orde houden, Organisatie, Probleem oplossen, spel en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Dat mag ik graag zien: lekker streng.

  1. Streng zijn vond ik als stagiare altijd lastig, vooral als mijn begeleider erbij was. Nu in mijn zesde jaar als invaller, doe ik het eigenlijk automatisch.

    Like

Geef een reactie

