Dit kan ook met een trapeze: springen!

thLFK7SLJKHet is altijd fijn om in de gymles iets te kunnen doen wat voor ieder kind haalbaar is. Zeker als invaller wanneer je het niveau van de klas en de individuele kinderen niet kent. Ik ben nogal dol op een “omgangsbaan”, een route door de gymzaal waar kinderen van alles rondom een bepaalde beweging tegen komen. Terwijl iedereen constant in beweging is kan ik mooi even observeren waar en wie ik nog even bij moet stellen.

Zo maakte ik vorige week een omgangsbaan “springen”. Natuurlijk met de combinatie plank-kast-mat en de plank-bok-mat, een afsprongmogelijkheid van het wandrek en….diverse trapezes. De kinderen waren al helemaal verbaasd toe ze het zagen: “Zó laag…!” Je kunt toch niet aan een trapeze zwaaien die net boven je knie hangt? Maar met een matje er achter kun je zo over een halve meter heen springen. Dat lukt iedereen wel.

Ik heb in de omgangsbaan ook een hogere trapeze ingezet: die is voor de durvers. Juist omdat je tussen twee touwen (waar de trapeze aan hangt) moet gaan is wordt er prachtig overheen gesprongen. Dat was voor mij een onverwachte positieve bijkomstigheid.

En dan volgende keer: ik hang een touw tussen een paar ringen. Hoogspringen ook voor de niet durvers, je voelt er niks van als je het niet haalt. Maar….je moet wel tussen de twee ophangtouwen door weer springen. Dus hopelijk gaan ook hier mooie sprongen overheen!

Wat ik extra leuk vindt voor jou als invaller met deze manier van hoogspringen: kinderen vinden het echt een uitdaging om te doen terwijl het heel eenvoudig is voor jou om klaar te zetten en voor de kinderen om uit te voeren. Veel plezier met je gymles!

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Gymnastiek en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

