Hiermee ondersteun je de schooldag elke keer als je invalt

classroom-658002__180Plof! Je bent weer in een klas en je gaat er natuurlijk het beste van maken als invaller. De kinderen kijken je nieuwsgierig aan….daar sta je dan met je goede voorbereiding. En als je je niet kon voorbereiden omdat je vanochtend pas bent opgeroepen: met je invaltas gevuld met de juiste artikelen en je ervaring in je achterzak. Je wenst jezelf succes (altijd doen!) en je gaat aan de slag.

Nee…we gaan even terug, je vergeet een belangrijk onderdeel waarmee je je dag ondersteunt. Waar waren we: de kinderen kijken je nieuwsgierig aan….. Je kunt jezelf nu natuurlijk even voorstellen, de kinderen welkom heten en met je les beginnen, eventueel met een leuke inleidende activiteit of wat voor zinnigs je hebt bedacht. Maar er is iets dat enorm sterk werkt op elke dag in ieders leven maar juist extra in jouw situatie als invaller: de terugblik en vooruitblik.

De terugblik

  • Als je de kinderen al eens eerder in de klas had ga je met hen in gesprek: weet je nog toen en toen? Wat hadden we ook alweer gemaakt/gedaan? Laat de kinderen even voor zich zien hoe het was, zo raken ze vertrouwd in deze andere situatie waar jij de juf bent.
  • Ben je voor het eerst in deze klas: hebben jullie eerder al eens een invaller gehad? Hoe ging dat en wat is handig voor mij om te weten zodat jullie prettig kunnen werken?

Op deze manier komen de kinderen dichter bij de golflengte waar jij ze wilt hebben: rust van binnen en rust van buiten.

Vervolgens blik je vooruit op de dag:

  • Hoe ziet het programma er uit
  • Wat is het gewenste gedrag dat je wilt zien
  • Eventuele bijzonderheden op de dag, zaken die anders gaan.

Check goed of het bij de kinderen is aangekomen. Dat kun je vaak voelen doordat de kinderen als het ware op de grond terecht lijken te komen met hun gevoel. Je kunt het ook hier en daar navragen. De kinderen voelen dat er concrete zaken gaan gebeuren, de houding wordt taakgericht. Aan de slag dus met ze en blijf niet te lang aan het woord 😉

Aan het einde van de dag blik je terug samen met de kinderen

  • Hebben we alles kunnen doen?
  • Is het gewenste gedrag vertoont?
  • Als ik weer kom: wat is voor mij en voor jullie belangrijk om te onthouden?

Vervolgens sluit je af met een lied, een korte spreuk of een gebed. De dag mag achter gelaten worden, op naar huis en misschien tot een volgende keer.

Nu noteer jij natuurlijk de punten uit de terugblik van de dag die je, als je weer in deze klas komt, goed kunt gebruiken voor de terugblik in de ochtend. dat kun je doen in een schriftje maar het invallogboek is er ook geschikt voor.

Zo, dan zet jij ook een punt achter de dag, behoudens het eventuele nakijkwerk. Je hebt alles goed afgerond en een volgende keer sta je meteen goed aan het stuur!

Heb je zin om andere invallers te ontmoeten en tips op maat te krijgen? Doe mee!

Advertisements

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in X. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s