Toevalstekeningen

toevalstekeningen1Iedere leerkracht overkomt dat regelmatig in de vrije tijd en zeker in de vakantie: spontane inspiratie voor de activiteiten die je met je leerlingen kunt doen. Leuk is dat!

Wat mij laatst overkwam aan inspiratie deel ik graag met je. Met veel plezier bezocht ik een paar weken geleden het Kröller-Mülller museum. toevalstekeningen4Daar was onder andere een tentoonstelling te zien van het werk van Herman de Vries dat hij maakte in de tijd dat ik een baby / peuter was. Lang geleden dus 😉 Maar dat werk is wel héél bruikbaar voor nu en misschien ook inspirerend om jouw leerlingen mee aan de slag te laten gaan.

Als je het presenteert als “Toevalstekeningen”(zo heeft Herman de Vries deze serie kunstwerken zelf genoemd) en je laat er een paar zien aan de kinderen dan ontstaat er vast een leuk gesprekje met ideeën hoe kinderen dit te kunnen vormgeven. En misschien bedenken ze ook ander materiaal om het mee uit te voeren.

toevalstekeningen3toevalstekeningen2

Juist voor invallers lijkt me dit een inspirerende activiteit: er kan een vonk van enthousiasme overslaan, het is laagdrempelig in uitvoering en makkelijk te begrijpen. Ik zou zeggen; begin er zelf alvast mee te experimenteren. Het zou zomaar kunnen dat het net na de zomervakantie nog niet storm loopt met invalklussen. En als je het toepast met kinderen: laat het eens weten. Dan laat ik het de kunstenaar ook weten!

20150620_140526Tip: In oktober een weekendje er op uit met invallers onder elkaar!

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in creatief en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

