Dit had je niet willen missen

20150620_093959 20150620_094005 20150620_094011 20150620_094037 20150620_140526 20150620_140544 20150620_150358 20150620_162059Zo is invallen wel leuk juni 2015 aankomst2Kijk even mee hoe het was bij de cursus Zo is invallen wél leuk die ik op 20 juni hield. Ook ikzelf had dit niet willen missen. En om met enkele deelnemers te spreken die dit schreven op hun evaluatie formulier:

“Geweldige locatie, rustgevend en prachtig weer. Echt een uitstapje”

“Ik ben niet voor niets helemaal uit Nijmegen gekomen….TOP!”

“Afwisselend binnen en buiten: heerlijk!”

Hoe gaat het, op zo’n dag voor invallers? Ik haalde eerst de deelnemers op bij de boot. Met ieder had ik al een paar keer mailcontact gehad: vraag en aanbod om te carpoolen naar de veerhaven van Holwerd, invalvragen die ik kon verwerken in de cursus en wat praktische dingetjes. Het voelde voor mij meteen al vertrouwd. Leuk om iedereen in het echt te zien!

Onze fietsen stonden al netjes klaar. En dan: heerlijk in een sliert op de fiets richting strand! Het was meteen al net een schoolreisje en ik hoorde achter mij vrolijk gepraat. Iedereen had er zin in en dat was te merken bij onze eerste activiteit aan zee. Ik ga daar niks over verklappen maar het was hilarisch en toch ook heel bruikbaar om te reflecteren op jezelf als invaller.

wpid-20150620_095350.jpgDaarna fietsten we door de duinen naar de koffie en thee die al klaar stond in De Vermaning, het oudste kerkje op Ameland waar ik met mijn man koster van ben. We hadden een heel grote tafel klaargezet en voor ieder had ik een mapje met daarin onder andere deze primeur:

Goedemorgen invaller - kopie

Zo’n ansichtkaart kun jij misschien ook wel krijgen op je bureau! Attendeer dus je directeur of bestuur er op dat ze die bij mij (hier) gratis kunnen opvragen 😉

En dan: aan de slag! De cursisten hebben een voor invallers aangepaste test Locus of control gedaan en besproken. Er was veel uitwisseling over ervaringen, ik zag dat er driftig aantekeningen werden gemaakt en voordat we het wisten werd er een heerlijke lunch binnen gebracht.

Wie vaker bij mij een cursus heeft gedaan weet dat leren en lekker eten een uitstekende combinatie zijn 😉 Er waren twee warme gerechten, verschillende soorten sandwiches en een grote schaal met fruit. We hebben gezellig met elkaar buiten gegeten in de zon. Wat leuk om te zien hoe iedereen zo geniet met elkaar! Gespreksstof genoeg natuurlijk en er was veel herkenning onderling.

Daarna gingen weer met elkaar op de fiets naar zee. We maakten we een kleine strandwandeling met een bespreek opdracht en deden we met een elkaar een activiteit rondom situaties die je als invaller tegen kunt komen. En dan is het interessant hoe verschillend je op een zelfde situatie kunt reageren in de praktijk. Heel goed om dat allemaal van elkaar te horen en heel verfrissend om weer nieuwe invalshoeken te bekijken, ook voor mijzelf natuurlijk!

Terug bij het kerkje heb ik drie belangrijke tips en aandachtspunten voor invallers genoemd: zaken waardoor je sterker voor de klas staat en toch dicht bij jezelf blijft. Je hoeft niet alles te kunnen! Ook hebben we de vragen van de deelnemers besproken die nog niet tijdens deze dag aan bod waren gekomen. De ervaringen en tips die op tafel kwamen waren heel bruikbaar.

Tot slot hebben we de situatie op de arbeidsmarkt besproken. Belangrijke tip hierbij; soms hoor je van een bestuur of invalpool dat er voor jou geen plek of werk is. Toch blijkt dat als je bij een school van dat bestuur of binnen die pool langs gaat dat helemaal niet waar is. Dat ze zelfs staan te springen om jou. Blijf dus ook in contact met de scholen zélf.

20150620_095717De hele dag was fijn en inspirerend, het einde met een verrassing. Die had ik al eerder op dit weblog aangekondigd: een mooi stickervel van Hartstickergoed! Leuk hoe iedereen op deze vrolijke stickers reageert. Daarnaast kreeg iedere deelnemer het certificaat van deelname mee en in hun ingevulde evaluatieformulier. Die heb ik gelezen….bedankt voor de complimenten en graag gedaan!

Vrolijk ging ieder weer weg op de fiets, sommigen gingen nog een rondje over het eiland of even naar zee, anderen met de boot terug. Hartelijk dank beste deelnemers voor julie actieve bijdrage aan deze dag. Heerlijk om te zien hoe jullie hebben genoten als invallers onder elkaar!

Op het evaluatie formulier zag ik ook uitspraken als “Deze dag is eigenlijk te kort”en “Je kunt wel een tweedaagse geven.” Nou dan doe ik dat toch? Een weekend voor invallers!

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Zo is invallen wél leuk en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

