Het is niet moeilijk om het lekker én gezond te houden op kamp!

fruits-82524__180Nog even iets over schoolreisjes. Laatst schreef ik over de chaos op de veerboot naar Ameland omdat de meeste groepen kinderen niet  in de rij aan boord gaan. Vanmiddag zat ik op de boot naar de wal toe met alweer een heleboel kinderen van verschillende groepen. Er viel me nog iets anders op dan de luidruchtigheid: wat werd er veel gesnoept! Zodra de kinderen (alweer schreeuwend) op de boot een plekje hadden gingen de tassen open: cola, chips koek kwamen er uit. En er werd volop gesmikkeld. Welgeteld één kind heb ik eeen appel zien eten.

Ik word er eigenlijk een beetje misselijk van: alles wordt naar binnen “gewerkt” zonder interesse, de kinderen lijken er niet eens van te genieten. Op school krijgen kinderen voorlichting over gezond eten met onder andere het nationale schoolontbijt (wat eigenlijk niet zo gezond is als wat gepropageerd wordt) en veel scholen hanteren de norm “gezond” als verjaardagstraktatie. En iedereen maakt zich zorgen over de goede voeding.

Maar op schoolreis mag je klaarblijkelijk helemaal los: het al eerder genoemde schreeuwen en dringen maar ook jezelf volstoppen met te veel lekkers.

Iets lekkers kan precies zijn wat het is: IETS lekkers. Zoveel (of als je wilt: zo weinig) dat je er van geniet. En niet graaien en grazen wat veel kinderen thuis gewend zijn.

Door ervaring wijs geworden en geïnspireerd door mijn moeder die het met 10 kinderen ook allemaal organiseerde met gezond eten hou ik het heel simpel met schoolreisjes. Zo kunnen de kinderen wel van lekkers genieten en zich toch niet over-eten:

  • Ik vertel de ouders van tevoren dat al het lekkers dat kinderen meenemen verzameld wordt en op vaste momenten uitgedeeld aan alle kinderen. En nee: geen eigen snoep stiekem meegeven.
  • Ik sla verschillende soorten fruit in en snijd / schil dit onderweg in kleinere porties. Als er hier een schaal van rond gaat bij de kinderen nemen ze bijna allemaal wat. Een stukje fruit is aantrekkelijker dan een hele appel of banaan. Veel kinderen willen méér! Het fruit gaat altijd op 😉
  • Alleen op de bonte avond wordt er frisdrank geschonken. De andere momenten zijn voor water en thee waar ik natuurlijk heel lekkere smaakjes van inkoop.

Spartaans? Welnee. De kinderen horen op schoolreis bezig te zijn met spelen, ervaren en ontdekken. Vervolgens krijgen ze reuze-honger en dan is het heerlijk als ik weer uitdeel met lekkers of fruit. Dorst les je nog altijd het best met water en thee. Van frisdranken kun je zelfs echt ziek worden. En wie weet welke stoffen er in snoep en frisdrank zitten waar je niet eens van weet dat je er last van hebt.

Er zijn altijd kinderen die er moeite mee hebben om te “wachten” op een eetmoment. Daarom vertel ik vaak hoe laat ik weer ga uitdelen, dat geeft rust. En ik praat altijd even met zulke leerlingen er over. Het is echt “afkicken” voor sommigen…

Nog meer van zulke tips op kamp

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in op kamp en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

