Geef ze gewoon hun zin ;)

child-83818_640Kinderen die vragen worden overgeslagen en drammende kinderen die hun zin krijgen daarvan weten we allemaal dat het niet goed voor hen is. Toch bedenk ik mij net, bij het maken van mijn lesvoorbereidingen, dat het wel degelijk mogelijk is om kinderen wél hun zin te geven.

Ik ga uit van bepaalde normen. Die zijn even simpel als duidelijk, onder andere:

  • als ik of je klasgenoot aan het woord is ben jij stil
  • wij zorgen met elkaar dat iedereen zich prettig voelt
  • zeg het als je ergens last van hebt, zwijg als je opmerking niemand helpt en alleen maar verdriet geeft

Jij hebt als leerkracht vast ook je eigen normen, wees je er bewust van en leef ernaar. Zo leef je het vóór en zo weet je precies in je klas wanneer er een rood lampje gaat branden: norm overschreden.Met jouw normen als middelpunt kan het heel goed werken om je leerlingen wél hun zin te geven.

Vandaag bereidde ik een paar lessen Engels voor voor verschillende klassen. Ik besefte weer hoe verschillend klassen kunnen zijn en verbaasde mij erover dat ik vol overtuiging bepaalde werkvormen bij de ene klas wel en bij de andere juist niet wil toepassen. Ik werk met een methode voor Engels en leg bij verschillende klassen duidelijk andere accenten. Heel leuk overigens om daarmee te “spelen”. Wat een leuk beroep is het daardoor om leerkracht te zijn. Als je pech hebt wordt je gecontroleerd of je werkelijk álle oefeningetjes hebt doorgenomen….wég autonomie. En dus ook: wég werkplezier.

Maar ik heb die autonomie gelukkig wel. Dus ik kan kinderen “hun zin’ geven:

  • De klas die altijd zoveel kletst krijgt een praatpapier met vragen en antwoorden in het Engels om op straat voorbijgangers van het MBO bij ons in de buurt te interviewen. Eindtijd: de pauze dus de beperking is natuurlijk. Kletsen mag, maar wél in het Engels!
  • De klas die braaf álle lesjes maakt en giechelt bij het spreken in het Engels gaat mime oefeningen doen om het Engels vocabulaire uit te beelden van de afgelopen 3 hoofdstukken. De stilte blijft in de klas, alleen nu met meer beleving.
  • De klas met de enorm grote niveau verschillen maakt een prentenboekje in door mij vastgestelde onderwerpen en je begrijpt het al: wie veel kan mag zich per bladzijde helemaal uitleven en wie het lastig vindt mag zich beperken. Af en toe laat ik iedereen even rondlopen om inspiratie te vinden bij elkaar.

En om een lans te breken voor autonomie als leerkracht: dat is de enige manier om dit werk vol te houden. Want een leerkracht is creatief, wil het beste voor de leerlingen en heeft in zijn/haar persoonlijkheid eigenschappen waar kinderen zich aan kunnen optrekken. Dus “neem” je autonomie en maak het bespreekbaar binnen je team.

Veel plezier weer deze week op school!

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in X en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

