Dit zit er allemaal in je inval tas:

backpack-154121__180Een tijdje geleden had ik het al iemand beloofd om iets te schrijven over de inhoud van een invaltas. Een tas met een paar handige vakken die je zó indeelt dat je snel weer vindt wat je nodig hebt. Je hoeft niet álles mee te sjouwen naar je invalklussen maar een aantal zaken zijn onmisbaar.

In het Handboek Invallers Basisonderwijs besteed ik er ook aandacht aan. De zaken daar uit vul ik hier meteen aan.

Zorg ervoor dat de spullen die je vaak nodig hebt in je tas zitten, maar daar ook in blijven. Dit kunnen zijn je etui, een geo-driehoek, een mapje met leuke lesideeën, een rekenmachine, een gymfluitje, stopwatch, blokfluit, voor mijn part je lippenbalsem.

Schaf de dingen die je daarvan privé ook nodig hebt, dubbel aan. Dus zo’n gevulde etui heb je ook thuis op je bureau liggen, naast je rekenmachine. Als je een echte sportfanaat bent, vind je het vast niet erg om twee stopwatches of fluitjes te hebben, meestal heb je die dan al. Je mapjes voor administratie kan je er ook steeds in laten. Zo kan je direct wat regelen omdat je toevallig weer op die school bent.

Waar het om gaat: dat je niet meer hoeft na te denken over wat je mee moet nemen. Het zit namelijk altijd in je tas. Dat is nu een echt mobiel kantoor, kant-en-klaar. Scheelt veel energie, zeker als je onverwacht gaat invallen.

Wat ik zelf de laatste tijd doe: ik heb in mijn handtas een binnen-handtas zitten. Daarin zitten mijn portemonnee, sleutels en belangrijke papieren. Deze binnen-handtas haal ik uit mijn handtas en stop ik in mijn invaltas als ik moet invallen. Geen gezoek naar sleutels en geld in de ochtend en maar één tas als bagage.

Sta ook nog even stil bij je persoonlijke zaken die je niet wilt missen op je werkdag en die je ook in je invaltas laat zitten:

  • zakdoekjes, dropjes
  • etuitje met pijnstillers en eventueel je medicijnen
  • notitieboekje en pen
  • oplader van je telefoon (en je houdt een andere oplader thuis zodat jij op je invalschool nooit mis grijpt.)

Nog een leuk item voor in je invaltas waar je veel mee kunt in je invalklassen: een opblaasbare bal. Leeg is het lekker compact en je kunt er op school veel plezier mee hebben!

En natuurlijk is de Praktijkmap Invallers Basisonderwijs heel handig om bij je te hebben. Jij staat nooit met lege handen voor de klas!

Heb jij nog andere zaken in je invaltas? Laat het me weten en ik deel het hier.

Fijn Pinksterweekend allemaal! Hartelijke groeten Hetty Hospes – van Rijn

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Handboek Invallers Basisonderwijs, Organisatie, Praktijkmap Invallers en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

