Eigenlijk is invallen één grote cursus!

library-425730__180Naast mijn vaste baan van drie dagen in 4 klassen val ik in. Gisteren was weer zo’n dag waarop ik dacht: eigenlijk zou iedere leerkracht met regelmaat moeten invallen. Want het is één grote cursus!

Ik heb een lijstje gemaakt van wat ik geleerd heb en waar mijn “vaste school” en mijn invalscholen veel profijt van kunnen hebben. Maak zelf ook eens zo’n lijstje voor de grap en ontdek hoeveel jij groeit in je vak en breng dat eens over op anderen. Goed bezig!

Gisteren:

  • heb ik voor het eerst met i-pads gewerkt en gemerkt dat we er op mijn “vaste”school toch echt serieus naar moeten kijken
  • deden mijn leerlingen mee met een clinic “One wall handball”, een soort kaatsen. Had ik nog nooit gezien, heel inspirerend voor mijn gymlessen.
  • ontdekte ik dat mijn manier van niet straffen maar maatregelen treffen uitstekend werkt, ook in een klas waar de kinderen iets heel anders gewend zijn
  • heb ik een luisterend oor geboden aan een collega op mijn invalschool en meegekregen hoe zij de problematieken in haar klas aanpakt. Zo’n verhaal kun je toch weer anders beluisteren als je de kinderen waar het over gaat niet kent en zo kon ik haar vragen stellen waardoor zij ook weer andere zaken ontdekte.
  • heb ik met een fantastisch dagrooster kunnen werken waar op alles stond voor drie groepen, hun niveaus, de verschillende onderwijsbehoeften en alle taken en lessen. Deze juf had het keurig voor elkaar voor mij als invaller. Suf van me: ik had er ff een foto van moeten maken maar ik kom er nog wel een keer 😉
Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in ervaringen, Genieten en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Eigenlijk is invallen één grote cursus!

  1. Linda zegt:

    Hallo Hetty, ik ben wel benieuwd naar ‘jouw manier van niet straffen maar maatregelen treffen’. In mijn ervaring is dat in sommige klassen, helaas, alleen een lik op stuk (straf) werkt, maar ook ik probeer dat zoveel mogelijk te vermijden. ik vroeg me af hoe jij dat doet.
    Gr. Linda

    Liked by 1 persoon

  2. invaltips zegt:

    Dag Linda,
    Ik ga er een blog aan wijden! Groetjes Hetty

    Like

Geef een reactie

