Hoe zal het gaan voor de invallers vanaf 1 juli 2015?

monkey-447106__180

Tja, hoe zal het gaan voor invallers met de Wet Werk en Zekerheid per 1 juli 2015?

Dat is bij veel scholen/ besturen nog een vraag. Drie keer iemand laten invallen betekent een vast contract. Oei!

Als invaller kun je ook beschikken over relevante informatie over dit onderwerp zodat je weet welke kanten het kan opgaan.

Ik merk aan wat invallers mij vertellen dat er vaak heel krampachtig mee om wordt gegaan door scholen. Zelf denk ik dat het gewoon handig is om mensen aan te nemen voor een kleine aanstelling zodat zij onbeperkt kunnen invallen op een school. Pay-rolling en werken via een uitzendbureau is voor invallers niet gunstig, je valt niet onder de onderwijs cao. Ja, je hebt werk, maar je bent toch geen dagloner? Je wilt verbinding met wat je doet, dat is essentieel voor het werken in het onderwijs.

Dus ik zou zeggen: zorg dat je geïnformeerd bent. Hier een link naar de handreiking voor het hanteren van de nieuwe Wet Werk en Zekerheid die per 1 juli van kracht wordt. En vorm je eigen mening er over. Heb jij ook een goede link? Laat het me weten en ik deel het.

PO raad Handreiking voor het hanteren van de Wet Werk en Zekerheid

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in PO raad, Wet Werk en Zekerheid en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Hoe zal het gaan voor de invallers vanaf 1 juli 2015?

  1. Patricia Sijbrandi zegt:

    Nou Hetty,
    ik word echt niet vrolijk van die komende wet 😦 Dan wordt de kans op voldoende werk nóg kleiner, en de kans op een vaste baan helemaal lijkt mij. Ik ben nu werkzaam voor 5 organisaties, 3 christelijk, 1 katholiek en 1 openbaar. Alleen bij die laatste kan ik onbeperkt blijven invallen als ik het goed begrijp. Ik ben erg benieuwd wat het invalplan gaat worden van de verschillende besturen! Zorgelijke groet, Patricia

    Liked by 1 persoon

  2. invaltips zegt:

    Ik deel je zorg Patricia. Invalpools zijn in gesprek met besturen, scholen die het voor zich uitschuiven. Wat openbare scholen betreft duurt het nog twee jaar voordat die wet daar ook in gaat. Ik hoop op wijsheid van de scholen en niet dat men uit angst handelt.

    Like

Geef een reactie

