I have a dream, en die kan uitkomen ook!

dreamy-20100__180“I have a dream” en dan denk ik direct aan de indrukwekkende speech van ds. Martin Luther King in 1963. Niks “keep on dreaming” want er wordt sindsdien hard gewerkt en ook het een en ander bereikt om deze uitgesproken droom te laten uitkomen. Wij allemaal kunnen er ons steentje aan bijdragen, in onze gedachten en in ons handelen.

Er wordt veel gedroomd door mensen en dat is maar goed ook. Een droom geeft je hoop, kracht, moed. Een droom doet je verheugen op betere tijden en geeft donkere dagen kleur en licht.

Zo loop ik al een tijdje rond met een droom voor invallers. Vergeleken met de droom van Martin Luther King natuurlijk van een andere orde, een droom voor invallers is een droom voor een bepaald deel van een bepaalde beroepsgroep in ons kleine land. Maar voor mij is het een belangrijke droom: als die uitkomt dan heeft dat meer effect dan op de invallers alleen. Elke droom, van de persoonlijke tot de mondiale, draagt bij tot het geluk van ons allemaal!

Ik droom van zekerheid voor invallers, een vaste aanstelling, een volwaardige baan met de bijbehorende financiële zekerheden, ontwikkelingsperspectief en veel werkplezier. Er komt nu een bedreiging voorbij en die zou wel eens een kans kunnen worden: de nieuwe wet Werk en Zekerheid die dit jaar van kracht wordt. Binnen één bestuur mag je maximaal drie keer een tijdelijk contract krijgen. Daarna moet het bestuur je in vaste dienst nemen.

Mijn loopbaan begon in 1991 met een contract van 3,5 dag waarvan 2 dagdelen in een vaste klas. De overige dagen vulden zich met invalklussen in alle klassen van de school. Wat een heerlijk begin om de school goed te leren kennen! Na een half jaar kon ik mijn uren vast krijgen.

Het gemiddelde ziekteverzuim op een school is 4%, daarnaast krijgen leerkrachten allerlei verlof. Ik zou zeggen: genoeg werk voor een invaller. Bij een beetje school kom je al op minmaal gemiddeld twee dagen per week.

Natuurlijk kun je de ervaren leerkrachten vragen naast hun part-time baan te gaan invallen wanneer dat nodig is. Wat mij het mooist lijkt: scholen nemen invallers in vaste dienst voor een bepaalde fte. De uren van deze aanstelling worden gevuld met invalklussen en is er meer invalwerk dan kunnen de invallers in vaste dienst dat opvangen. Zo heb je betrokken mensen in je team die de kinderen kennen, die de vaste gewoonten weten en toepassen, die zich thuis voelen in een school en die zich verder kunnen mee -ontwikkelen met het team.

Maar het allerbelangrijkste: zo zien de kinderen steeds  vertrouwde gezichten en kunnen de goede gewoonten in de klas voortgang vinden want de invaller kent ze goed.

Wat een win-win situatie! Toch? Er zijn scholen die die enthousiast toepassen. Wat is jouw ervaring hiermee?

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in werkgelegenheid, werkplezier en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op I have a dream, en die kan uitkomen ook!

  1. sharona87 zegt:

    Mooie droom. En hopelijk wordt het realiteit, maar ik vrees ervoor. Scholen hebben niet genoeg ruimte hiervoor, waardoor losse invallers de dupe dreigen te worden van deze nieuwe wet. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn. Ik hoor in het werkveld al geluiden voor oplossingen die niet lijken op jouw droom. Geloof me ik droom met je mee, maar vrees voor de realiteit.

    Liked by 1 persoon

  2. sharona87 zegt:

    Mooie droom. En hopelijk wordt het realiteit, maar ik vrees ervoor. Scholen hebben niet genoeg ruimte hiervoor, waardoor losse invallers de dupe dreigen te worden van deze nieuwe wet. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn. Ik hoor in het werkveld al geluiden voor oplossingen die niet lijken op jouw droom. Geloof me ik droom met je mee, maar vrees voor de werkelijkheid.

    Like

Geef een reactie

