Balspelen op straatniveau (1)

handball-150163__180Als je invalt is het “scheidsen” bij balspelen wel eens een uitdaging: je kent de kinderen en de spelregels die ze gewend zijn niet of nauwelijks. Sommige leerlingen hebben zo hun eigen regels en daar kom je helaas pas achter als het mis gaat wat sportiviteit betreft. Of leerlingen geven aan dat ze het “altijd” zó doen maar niet iedereen is het daarmee eens. Buiten het feit dat de er kinderen zijn die eigenlijk geen flauw idee hebben hoe het nu écht werkt met het spel.

Heb jij zin om deze kluwen van gedoe uit elkaar te halen als je invalt? Zonde van de tijd en energie, bovendien zonde van de vaart (en dus lichamelijke activiteit) in je les want dáár gaat het in de schaarse gymlessen om.  Er moet gespééld worden, en daar heb ik een oplossing voor gevonden.

Sinds een tijd lap ik zelf de meeste spelregels aan mijn laars en benoem elk balspel met “straat” ervoor. Zo, ik ben ingedekt! Géén buitenspelregels, geen geneuzel over “in” en “uit” en ik merk : voor heel veel kinderen is het een grote opluchting. Lang niet iedereen beoefent een balsport in de vrije tijd ben wie dat wel doet en dat serieus neemt krijgt van mij een knipoog: “Ik weet dat jíj de echte regels kent maar we gewoon lekker spelen en plezier hebben met elkaar.” Ik zeg dat vaak letterlijk ook. Juist voor wie de sport serieus neemt is “straat”voetbal / hockey /basketbal, enz een oplossing. Het speelt met je klas veel minder lekker dan als je op je sportclub bent waar iedereen snapt wat de bedoeling is.

Iedereen blij dus! Zo gaat dat in de praktijk:

“Vandaag doen we straat hockey. Dit zijn de doeltjes, geel scoort in dit doel, rood in dat doel. We doen niet aan buitenlijnen. Ik let op veilig gebruik van je hockeystick (greep voordoen en hoogte tot waar de stick mag komen).  Ik fluit als ik zie dat er onsportief gespeeld wordt. Wanneer fluit ik dan denk je?” (Vingers omhoog). En ja hoor, ze weten precies wat níet de bedoeling is. Natuurlijk!

Denk er bij een groter leerlingaantal aan dat je de zaal in meerdere vakken indeelt. Zo kunnen kleine teams tegen elkaar spelen en komen alle kinderen aan de bal. Dat maakt het spel nu juist nóg leuker!

Ieder neemt positie in, ik kijk of we kunnen starten. Ik fluit en roep altijd “Veel plezier!” want dat is het hoogste motto bij straatspelen.  En dat is ook één van de zaken die in de korte reflectie aan het einde van de les met de kinderen aan bod laat komen: hebben jullie met plezier gespeeld?

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Gymnastiek en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

