Gastblog: verliefd op meester

butterflies-513825_640Vandaag een gastblog van een mannelijke invaller, spontaan naar mij toegestuurd. Heb jij ook een bijzondere belevenis als invaller meegemaakt? Stuur me je artikel via invaltips@gmail.com en laat iedereen even meegenieten!

Het begon mij in de loop van de middag op te vallen: Louise (groep 3-4-5, andere naam) deed erg haar best voor mij. In het speelkwartier kwam ze regelmatig een knuffel halen. Daarna kwam er een mooie tekening van haar met haar naam eronder en drie kruisjes.

Aan het einde van de dag zat ze met een vriendinnetje stiekem te fluisteren. Ik mocht niet weten wat er gezegd werd. Toen ik vroeg dat ik toch wel nieuwsgierig geworden was, vertelde haar vriendinnetje dat ze het echt niet kon zeggen.

Zo liet ik het natuurlijk. De dag was ten einde, spulletjes opruimen en naar buiten. Verrast was ik toen ik daar Louise weer zag staan met haar vriendin. Ze keek wat gespannen uit haar oogjes. Haar vriendinnetje nam het woord: “Meester, Louise durft het niet te zeggen maar ze is verliefd op je”. Louise, inmiddels een hoofd als een tomaat, keek smekend naar mij. Haar vriendin vervolgde met ingehouden spanning: “Wat ze wil weten: ben jij ook verliefd op haar?”Ik wist mij niet helemaal goed raad met de situatie en zocht snel naar woorden omdat een te lange twijfel op haar reactie toch wel een hele deceptie zou betekenen. Ik toverde aarzelend de woorden uit mijn gedachten omhoog en vertelde haar dat ik haar erg aardig vond.

Ik kende toevallig de achtergrond van Louise. Haar ouders waren net gescheiden op een nare manier en haar kinderoogjes en oortjes hadden dingen gezien en gehoord die een kind niet hoort te mee te maken. Waarschijnlijk miste ze een vaderfiguur en voorzag ik als man in haar gemis aan koestering en warmte die ze had gemist. Omgekeerd merkte ik ook dat ze mijn pijn verzachtte doordat ik zelf een minder goede band heb kunnen opbouwen met mijn eigen dochters.

Zo stonden twee mensen daar op het schoolplein elkaar zielenpleisters te plakken.

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in gastblog en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

