Het doet even zeer, maar zo ontdek je wat je nodig hebt:

head-335593__180Invallen met tegenzin…..

Het liefst zou ik je meteen op beuren, je tips geven hoe je toch weer energie krijgt, je aanmoedigen en bevestigen. Vandaag doe ik dat niet.
Laten we er met elkaar eens bij stil staan dat bij jou en mij het invallen wel eens met tegenzin gepaard gaat. Vaak, af en toe of bijna nooit. Maar het gebeurt je:
– Je wordt gevraagd voor een bepaalde groep en je ziet het meteen al niet zitten omdat het de vorige keer al een zware klus was met deze leerlingen.
– Je voelt je verplicht overal “ja” op te zetten omdat je het geld zo hard kunt gebruiken.
– Je behoefte aan structuur en rust in je werkzame leven is zó groot geworden dat elke oproep om in te vallen je opbreekt.
– Als invaller voel je je gebruikt: van deze school bellen alleen maar nu ze me nodig hebben en anders hoor ik er niks van.
– Enz.

Sta er gewoon eens bij stil.

Hoe voelt dat? Heel vervelend.

Ben jij gewend dat je meteen de positieve kanten gaat bekijken (“Fijn dát ik gevraagd wordt, “Deze dag gaat ook wel weer voorbij” of “In elk geval verdien ik weer wat”) dan ga je dat nú even níet doen.

Niet leuk om te voelen: tegenzin. Het is wel de enige deur waardoor je kunt gaan om te beseffen wat jij nodig hebt als invaller. Ja jij! Het wordt je niet automatisch gegeven, je zult het zelf moeten regelen of er om vragen.

Wat heb jíj nodig als invaller? Je wilt van dat vervelende gevoel af dus wat verlicht je pijn? Nu ben je dichtbij!

Zet het op een rijtje, kijk wat je ervoor kunt doen om het te (laten) regelen en…. klim die ladder maar weer op zodat je het weer van de zonnige kant kunt bekijken.

Het is fijn als je deelt wat jij nodig hebt. Dat kun je ook op deze plek doen. Wie weet geven wij elkaar wel een oplossing of wijzen we elkaar een andere weg!

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in moeilijke klas, oplossing, tegenzin en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Het doet even zeer, maar zo ontdek je wat je nodig hebt:

  1. Bedankt voor dit artikel. Ik vind het soms erg moeilijk om toe te geven dat ik niet altijd zin heb om in te vallen. Je hebt toch het idee dat je dankbaar moet zijn dat je uberhaupt werk hebt. En dat ben ik ook wel, maar het is een zware job.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

