Elke dag muziek in je klas: zo makkelijk is het (3 en slot)

birds-161826__180Tips bij onwilligheid, a-muzikaliteit en desinteresse bij je nieuwe muzieklessen

O wat erg, de kinderen doen niet mee, er wordt gezeurd en / of de kinderen krijgen het niet voor elkaar!

  • Zeg tegen een klas die niet wil zingen (= meestal niet durft te zingen) : “Je hoeft niet mee te zingen, je mag ook luisteren” . Ja, en daar sta jij dan inderdaad in je eentje liedjes te zingen voor de klas. Lok af en toe een paar kinderen om mee te zingen maar prijs in elk geval het luisteren: goed kunnen luisteren is ook muziekles! Grote kans dat na een tijdje in elk geval een groot deel van de klas zomaar met je mee gaat zingen….
  • Neem een eigen instrument mee de klas is waar jij je prettig bij voelt zodat je aandacht goed verdeeld kan worden over je les, je instrument en de kinderen. Ik neem mijn gitaar vaak mee, ik stem ‘m, tokkel wat en ineens zingen we een liedje met elkaar. Je kunt ook een eenvoudige trommel nemen, of een leuk koekblik met een pollepel. Als het maar meehelpt om op een positieve manier de kinderen letterlijk in beweging te krijgen voor muziek.
  • Spelen met muziek: meteen allemaal een instrumentje in handen geven zal eerder uitnodigen tot experimenteren (lees: het wordt een dikke bende) dan dat er echt muziekonderwijs gegeven wordt. Doe eerst eenvoudige luisterspelletjes met toonhoogten, laat toonreeksen afmaken met de stem, doe een ritme –echo, enz. Als je merkt dat kinderen slecht tot zingen te bewegen zijn zing dan tijdens je eerste muzieklesjes juist géén liedjes. Op een gegeven moment doe je een spelletje met een ritme of toon waaruit een liedje geboren wordt en hee…..ze zingen / tikken klappen zomaar mee. En dan ga je stap voor stap een met de instrumentjes aan de gang.
  • Laat de kinderen zelf muziek in de klas brengen: voorspelen op hun eigen instrument, muziek die zij zelf hebben uitgezocht beluisteren met een luisteropdracht, mop vertellen met alleen maar geluid zonder woorden, laat de kinderen zelf instrumentjes maken van gevulde flessen, gespannen elastiek en houten voorwerpen.
  • Fluit, neurie en zing zelf zoveel mogelijk. Je zult er over verbaasd staan hoe fijn kinderen dat vinden en hoe graag ze met je mee willen doen. Niks over zeggen, geniet er van.

Veel plezier met muziek in de klas!

Advertenties

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in muziek, zingen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s