Elke dag muziek in je klas: zo makkelijk is het: (2)

singing-304617_640De belangrijkste uitgangspunten voor wat betreft muziek op  onze school.

De leerkrachten van onze school kennen het belang van muziek voor de ontwikkeling van kinderen. Muziek heeft een zeer positieve invloed op de intelligentie en de sociale vaardigheden van kinderen. Door muziek te maken wordt het abstractievermogen en het analytisch denken sterk verbeterd. Het gezamenlijk musiceren versterkt het groepsgevoel, de discipline en de sociale en emotionele vaardigheden.

Muziekonderwijs maakt wezenlijk deel uit van het Vrijeschool onderwijs en er is daarom nooit discussie over bij ons, wij volgen met elkaar dezelfde lijn. Er wordt muziek aangeboden passend bij de ontwikkelingsfase van het kind.

Enkele voorbeelden:

  • Het jonge kind krijgt veel pentatonische liederen aangeboden (toonsysteem van 5 tonen, probeer maar een te improviseren met G A C D E ). Pentatonische melodieën klinken wijds, open, licht en kan een gevoel van tijdloosheid geven, precies passend bij hoe dit kind vaak de wereld ervaart.
  • Wij beginnen pas met canons en meerstemmige liederen vanaf het 9e /10e jaar, als het kind zichzelf los van de wereld begint te zien.
  • Oudste kinderen doen ervaringen op met  een meer begripsmatige benadering van muziek, logische verbanden, muziektermen, wetmatigheden. Muziek wordt gebracht als een uitdaging waarbij kinderen ook zelf als dirigent worden ingezet.

Wij merken in de praktijk dat het aanbieden van muziek die past bij de ontwikkeling heel veel plezier en tevredenheid geeft. Kinderen voelen dat ze groeien in de muziek.

Zo kun jij ook met je klas het muziekonderwijs vorm geven:

Het handigste voor jou als leerkracht en het fijnste voor kinderen is als er door de hele school heen ruimte is voor muziek op een herkenbare manier. Is dat niet haalbaar: maak dan van jouw lokaal een muziekwereld in het klein.

  • begin met de eerste stap: kies een haalbare muzikale gewoonte. Je kunt één van de eerder genoemde gewoonten kiezen maar misschien heb je wel een veel beter / passender plan.  Voor een nieuwe gewoonte moet je minimaal 6 weken uittrekken om het als vanzelf te laten gebeuren dus neem je tijd.
  • Sluit aan bij de interesses en vaardigheden van je leerlingen en zoek er verschillende liedjes en muzikale activiteiten bij. Van harte kan ik je de site vrijeschooliederen.nl aanbevelen. Voor álle scholen geschikt!
  • Zoek in je lesrooster gaatjes van 5 of 10 minuten.  In plaats van een spelletje, voorlezen of moppen vertellen kun je ook mini-muzieklessen geven. Blijf natuurlijk die andere activiteiten ook doen, want samen spelen, luisteren en lachen blijft belangrijk maar verdeel deze tijd nu met de nieuwe factor muziekles. Enne….bespreek het eens op school: kan de muziekles ook op het rooster komen te staan als volwaardig les uur? Je kunt trouwens in de Engelse les ook regelmatig een mini muziekles bouwen: leer de kinderen af en toe een Engels lied!
  • Voor je leerlingen is muziekles misschien nieuw / gek en daardoor meteen stom. Laat je niet ontmoedigen.  Pas hier en daar iets aan maar blijf vrolijk verder gaan met je programma en voorgenomen muzikale gewoonten. Hou vol!
Advertenties

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in muziek, zingen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s