Wat doet juf Hetty met die gitaar?

acoustic-guitar-509466__180Eén van mijn collega’s die ik weinig zie omdat ze op de dépendance werkt mailde mij laatst: “Ik zie je af en toe vrolijk door de school lopen met je gitaar. Jou kennende(?) heb je hier vast een speciaal doel mee. Wat is jouw filosofie????”

Grappig om daar even stil bij te staan. Komisch hoe zij mij rond ziet wandelen door het gebouw. Zo had ik nog niet naar mijzelf gekeken! Ik besef dat mijn gitaar veel goed werk verzet, elke dag:

  • Even iets met elkaar zingen ter afwisseling van het werken
  • Luisteroefeningen doen, zó in de stilte glijden door de klanken die ik maak
  • Ik geef elke dag in een andere klas een Engelse les: ideaal om de uitspraak te oefennen via het zingen
  • Sociale problemen, faalangst, spanningen, concentratiestoornissen: alle ellende valt even weg als je niet hóeft te zingen maar mag luisteren, als je zomaar in canon of meerstemmig blijkt te kunnen zingen , als je merkt dat je samenvloeit met je klasgenoten, als een grappig liedje je aan het lachen maakt, als een mooie melodie je gevoeliger maakt, enz.

Ik speel er letterlijk en figuurlijk mee, met mijn gitaar. Mijn gitaar kan meer dan ik kan: een gevoelige snaar raken. En dat op de meest prettige manier die je kunt bedenken: veilig, samen en in een fijne sfeer. Zonder woorden praten we van alles uit via muziek.

Laatst verscheen van mij een artikel over muziek in de klas in de ZorgPrimair van Schooljournaal van CNVO. Want bij op school hoort muziek er gewoon bij, elke dag. In het artikel tips voor muziek die makkelijk toe te passen zijn. Daar gaat mijn volgende blog over!

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in muziek, zingen en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

