Begrijpend luisteren met een blad uit de Praktijkmap Invallers

grote mensen daar kan je beterGisteren had ik een invaldag in groep 5-7-8. De leerkracht was onverwacht ziek dus ff kijken wat er voor deze dag gepland stond in de map: onder andere Cito begrijpend lezen. Daar ga ik als onverwachte invaljuf natuurlijk niet aan beginnen. Van de methode Nieuwsbegrip stond online nog geen nieuwe les klaar. Dus werd het: Begrijpend Luisteren. 

Ik heb het ter plekke verzonnen….doe jij vast ook wel eens. Daar heb ik mooi een kopieerblad uit mijn Praktijkmap Invallers voor kunnen gebruiken: die met 9 grote vakken. Het zijn 3 rijen van drie vakken. Ik heb ze snel gekopieerd voor elke leerling en trok drie kinderboeken uit de kast.

Boven elke rij heb ik resp. nr. 1, 2 en drie laten zetten. Elke keer las ik een verhaal, en moesten de kinderen daar trefwoorden/korte zinnen opschrijven in:

  • vak 1: over de intro van het verhaal.
  • vak 2: de kern van het verhaal.
  • vak 3: het einde van het verhaal.

Wat een leuke klassengesprekjes kwamen er hier uit voort! En dat met zoveel leeftijdsverschil. Echt weer een basisles, terug naar het begin: hoe zit een tekst grofweg eigenlijk in elkaar? Welke woorden of uitdrukkingen geven richting aan de tekst? Wat gebeurt er met de stemming in het verhaal?

Daarna heb ik de kaartjes gemoedstoestanden uit de Praktijkmap Invallers er bij genomen en samen met de kinderen gekeken welke gemoedstoestanden er in alle, en welke er in geen enkel verhaal voorkwam. Wat een leuke ontdekkingsreis was dat.

Daar koppelde ik een drama activiteit aan vast: loop “blij”, “stil”, “nieuwsgierig” enz. door de klas.

Maar de allermooiste opmerking vond ik: “Juf, kun je nog even verder lezen uit dat laatste boek want we willen weten hoe het afloopt!” Het ging om “Grote mensen, daar kan je beter soep van koken” van Guus Kuijer. Heerlijk, die liefde voor verhalen en boeken delen met kinderen. Dit was als kind één van mijn favorieten. We hebben dus nog lekker even nagenoten van Madelief en Robbie!

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Begrijpend lezen, Genieten, improviseren, Praktijkmap Invallers en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Begrijpend luisteren met een blad uit de Praktijkmap Invallers

  1. Leuk Hetty, weer zo’n heerlijk moment. Als invaller (maar in mijn eigen klas natuurlijk ook) vond ik die betrokkenheid zo fijn, daar kon ik dagen op teren.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

