Focus in drukke tijden: zo doe je dat

crosshair-252870_640Deze weken mag ik het weer sterk ervaren: hou ik genoeg focus? Want het invalwerk vliegt me om de oren, daarnaast heb ik drie vaste dagen én een bedrijf te runnen. Dan is focus belangrijk want anders wordt het chaos op alle fronten. Het onvoldane gevoel dat er weliswaar van alles door je handen gaat maar dat het half af is of van slechte kwaliteit wil je niet graag beleven. Dat heb jij vast ook!

Focus dus: je richt de aandacht op datgene wat belangrijk is. Kijk even met me mee hoe ik dat doe en doe er je voordeel mee:

  • Welke taken verdienen de meeste aandacht? In mijn geval de lessen die ik deze week ga geven, vergadering, schooltaken, acties voor mijn bedrijf, afmaken Praktijkboek Invallers. En privé: gezelligheid in huis, lekker en genoeg eten in huis, mezlef lekker blijven voelen en het huishouden bijhouden.
  • Ik plan mijn week vooruit. De dingen die veel tijd kunnen kosten en ook op een ander manier makkelijker kunnen zonder dat er aan kwaliteit wordt ingeboet heb ik meteen aangepast: makkelijke maaltijden, bijpassende boodschappenlijst, wie doet wat in huis (en schakel daarbij ook de kinderen in), welke activiteiten kunnen later worden gedaan of misschien zelfs geschrapt?
  • De dingen die wél gedaan/geregeld moeten worden en die niet aan een bepaalde dag gekoppeld zijn verdeel ik over de dagen van de week. En niet proppen want dan moet ik klaarblijkelijk nog meer schrappen.
  • Ik kijk in de week: wanneer zit ik op de boot / in de bus / in een wachtkamer / enz. ? Ik zorg dat ik een tijdschrift, boek, breiwerk of vakliteratuur bij me heb. Ideale momenten om even lekker te ontspannen.
  • Sporten plan ik ook in. Dat geeft fijne energie. Een paar keer in de week  en een half uurtje hardlopen, fietsen of wandelen kan al heel veel doen. Het is verleidelijk voor mij om dat te combineren met een afspraak met een vriendin maar nee: juist als ik alleen ben kom ik even “los” van alles.

Ja dat klinkt heel goed…..maar dan nu de praktijk. Ik heb gemerkt dat als ik gestressed en chagrijnig ga worden dat ik dan iets niet goed doe. Wat heb je er aan als je alles af hebt maar je bent een plaag voor jezelf en je omgeving? Dat is mijn alarmbel: dan moet ik alles even laten liggen, even iets “onbenulligs” doen als met de hond spelen of even op de buurvrouw afstappen voor een praatje. Dat relativeert!

Ik wens je veel succes met jouw focus en dat er maar prachtige zaken uit voort mogen komen in je huis en in je klas! Dit weekend zal ik je verder helpen met mijn Praktijkboek Invallers, waar ik zoals gezegd ook de focus op heb. Daarmee hoop ik je een boel tijd te “geven” door de tijdsbesparende kopieerbladen die er in staan. Heerlijk dat het nu bijna af is. maar eerst staat een lekker warm en welverdiend bad gepland voor vanavond na een drukke maar fijne week.

Geniet van je weekend!

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Energie houden, ontspannen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

