O wat erg: vakantie die geen vakantie is

notebook-405755_640Ik was helemaal niet van plan in de vakantie een blog te plaatsen. Nee, ik zou alleen de computer gebruiken om lekker een beetje social media bijhouden voor de gezellige kerstpraat, leuke skifoto’s van vrienden bekijken en “bijkletsen” met oude bekenden. Maar goed: tussen de leuke berichten door lees ik verdrietige uitingen van leerkrachten die een vakantie hebben die geen vakantie is. Dit soort zaken lees ik:

  • ik kan mijn werk niet loslaten want er móet nog zoveel. Ik wil vakantie maar het lukt niet in mijn hoofd!
  • nu ik vakantie heb kan ik eindelijk een stapel werk wegwerken maar het slokt me zó op dat ik geen vakantie gevoel meer heb.
  • doordat ik in de vakantie in mijn hoofd / letterlijk met school bezig ben wordt ik wanhopig: zodra school begint vliegen de nieuwe taken alweer om mijn oren. Waar doe ik dit voor?!
  • ik kijk naar de inhoud van en de hoeveelheid terugkomdagen voor de rest van dit schooljaar en vraag mij af wanneer we nou een keer kláár zijn met het implementeren van alwéér nieuwe werkwijzen.
  • ik heb mij voorgenomen niks niks niks voor school te doen deze vakantie. Datr lukt me maar wat blijft het aan mij knagen. Lever ik wel genoeg kwaliteit? Doe ik mijn collega’s / kinderen te kort? Krijg ik straks op mijn donder omdat anderen wél bepaalde zaken in de vakantie af maken?

Huilhuil…zo voelde ik mij toen ik het las. Mij lukt het aardig goed om “schoolvrij” de vakantie door te komen maar dat heeft wel een paar jaar innerlijke strijd gekost. Want er is altijd wat te doen en een grens trekken is belangrijk!

Ik geef je nu het goede nieuws mee: lees hier waar het CNV mee en hier waar de AOB mee bezig is op het gebied van het verminderen van onze werkdruk. Je bent toch wel al lid van één van deze onderwijsbonden 😉 ? Samen staan we sterk!

En je kunt zelf ook wat doen. Ik zou er pas na nieuwjaar “reclame”mee maken, om het nu aan te geven lijkt me heel toepasselijk: wij geven op 14 februari een cursus Assertiviteit. Opdat je krachtig voor je eigen keuzes komt te staan!

Ik wens je nog een fijne tweede week van de Kerstvakantie!

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Activiteit Cursus op Ameland, Assertiviteit, werkdruk, werkplezier en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

