Invaltips voor de gymles met een drukke klas

20141210_112756Of het nu door de decemberdagen komt of het hoort gewoon bij de klas; een gymles met een drukke klas is op zijn zachtst gezegd een uitdaging. Veiligheid staat voorop en overzicht dus belangrijk.

Hier een paar algemene tips die ik toepas bij drukke klassen:

  • Bij het binnenkomen: laat de ballenkast / het ballenrek dicht. Voor je het weet wordt er te hard geknald tegen iemand aan. Ook kan het heel lastig worden iedereen op de bank te krijgen als je wilt beginnen. Deze klas wil graag bewegen, daarom zijn ze druk, en die beweging kun je beter gestructureerd aanbieden.
  • Wacht niet tot iedereen is omgekleed voor je de les start. De laatste één of twee kinderen die later in de gymles komen laat je direct aansluiten zodra ze binnen komen. Te lang moeten wachten met een drukke klas is voor iedereen vervelend. Voordat je dus fluit om te beginnen vertel je dat aan die enkele “achterblijvers”, dan weten ze precies waar ze aan toe zijn.
  • Je eerste activiteit: zeer simpel maar wel inspannend. Doe bijvoorbeeld een interval hardloop training: 2 minuten hardlopen, 1 minuut wandelen, enz. Of een simpele estafette met aantik, geen voorwerp door laten geven. Nahijgend zitten de kinderen dan op de bank en zonder dat ze de puf hebben om met hun buur te praten of iets te doen kun jij rustig je instructie geven.
  • Je kunt de kinderen ook verzamelen voor de instructie in de cirkel in de zaal. Zo zie je hen in één oogopslag. Nadeel is dat sommige kinderen dan weer zó dicht op elkaar zitten dat ze aan elkaar gaan zitten.
  • Zorg voor heel veel vaart in je lessen. Hou je uitleg kort, dus doe eenvoudige zaken die iedereen snel snapt. Je hebt nu een klas waarbij bepaalde onderdelen niet haalbaar zijn en accepteer dat. Gebruik weinig materialen / toestellen. Deze klas moet aan de slag, en wel snel!
  • Een goed uitgangspunt in de gymles kan zijn: een uitdaging. Voorbeeld: een tikspel waarbij je alleen op de lijnen mag lopen, een klimbaan (zie foto), met bepaalde voorwerpen over een evenwichtsbalk heen, enz. De uitdaging maakt dat de leerlingen dáár op gefocust zijn, ze worden niet zo snel meer afgeleid van elkaar en hoeven dan ook niet op elkaar te reageren.

Volgende keer twee spellen die drukke klassen vaak héérlijk vinden om te doen!

Advertisements

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in drukke klas, Gymnastiek, veiligheid en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s