Zo heeft je invaller écht iets aan een bedankje.

balloons-252047__180Gisteren ontving ik een vraag via Twitter:”Mijn invaller neemt over twee weken afscheid. Heb jij een tip om haar te bedanken? Voor groep zeven.”

Natuurlijk had deze juf wel bedacht dat bloemen, een cadeaubon en ballonnen in de klas erg feestelijk en leuk is voor iedereen die je wilt bedanken. Ik voelde dat deze vraag meer een roep was om écht iets te geven aan een invaller zodat diegene er ook wat aan heeft.

Als ik denk aan alle verhalen die ik hoor van invallers op bijeenkomsten en cursussen dan hoor ik daar naast leuke ervaringen ook de vervelende kanten van het invallen:

  • het missen van een verbinding met een school
  • de onzekerheid over het functioneren want er vindt nauwelijks reflectie plaats
  • het gevoel hebben er “bij” te hangen als een onzichtbare in een school

Het is heel eenvoudig om al deze vervelende kanten te beantwoorden met één grote bevestiging: geef je invaller als afscheidscadeau een getuigschrift mee van jou, de kinderen en misschien ook nog je collega’s en ouders. Maak er een vrolijk en positief geheel van, laat het iets zijn wat je invaller nog lang uit de kast zal pakken en zich daardoor weer verbonden, bevestigd en gezien zal voelen. Wat een heerlijk gevoel en wat een oneindige energie geef je je invaller dan mee!

Tips voor de inhoud van een getuigschrift staan hier onder. Delen er van kun je ook los gebruiken natuurlijk als het niet zo uitgebreid hoeft. Laat de kinderen zelf mee verzinnen met hun uitstekende fantasie!

  • Laat de kinderen beschrijven en illustreren waar de invaller goed in is: uitleggen, vertellen, zingen, grapjes maken, helpen bij ruzies, enz. Wat moeten leerkrachten toch veel kunnen!
  • waar het van toepassing is: laat kinderen een persoonlijke fijne ervaring met de invaller beschrijven.
  • Maak een klassenfoto van de klas mét de invaller er op voor in het getuigschrift. Invallers hebben vaak geen klassenfoto’s.
  • Stel aan de hand van jouw ervaringen en die van je collega’s een reflectieverslag samen voor de invaller. Wat zijn de sterke punten, welke concrete ervaringen zijn er opgedaan. Doe dit apart en eventueel ook per mail zodat de invaller het aan het portfolio kan toevoegen.
  • Heb je mindere / te ontwikkelen kanten ontdekt aan de invaller? Vraag dan de invaller of hij/zij daar feedback over wilt en nodig direct uit om eventuele minder leuke ervaringen met de klas /school te kunnen ventileren aan jou. Ook dat is een cadeau: leren van elkaar. Dit kan mondeling in een prettig afsluitingsgesprek.
  • Voeg aan het getuigschrift ook een uitnodiging toe voor een evenement op school: eindmusical groep 8, schoolreisje van deze klas, enz. Leuk om elkaar dan weer te zien!

Als schrijvend dacht ik: ik heb zelf ook nog twee kant-en-klare cadeaus klaar liggen voor jouw invaller. Altijd leuk om er bij te doen toch?  😉

In elk geval: laat je waardering aan de invaller blijken voor het werk en blijf zelf open staan voor de ervaring die de invaller in jouw klas opdoet. Die frisse blik kan heel verhelderend zijn! Het is fijn als je elkaar kunt helpen.

Advertenties

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Activiteit Cursus op Ameland, Cadeautip, Handboek Invallers Basisonderwijs, werkplezier, Zo is invallen wél leuk en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s