Nakijkwerk: zo ga je er prettig mee om als invaller

pen-427516__180

Uit de enquête voor het Verbeterplan Invallers blijkt: één van de grootste ergernissen van leerkrachten die terug komen na ziekte of verlof is dat het werk van de kinderen niet (goed) is nagekeken door de invaller. En één van grootste ergernissen van de invallers is de onduidelijkheid over hoe en wat er nagekeken moet worden. Bovendien kan een invaldag heel boy-286790_640vermoeiend zijn omdat je zoveel nieuwe indrukken op moet doen en wellicht er leerlingen waren die de veranderende situatie moeilijk aan konden. Je bent dan bekaf als de laatste schoolbel gaat. Nakijken, laat staan góed nakijken waar concentratie voor nodig is kan dan net te veel zijn. Wie weet moet je je weer op een volgende dag voorbereiden op een andere school in een andere klas. Je energie heb je daar ook weer voor nodig.

Toch wil je goed werk leveren….daar valt een bruggetje te bouwen! Hier is het bouwmateriaal:

  • Accepteer als invaller dat je het nakijken misschien niet precies zo doet als de vaste leerkracht, maar je doet wel je best natuurlijk. Het is heel attent om een notitie bij de stapel nagekeken werk te leggen met hoe je het hebt gedaan en eventueel waarom. Dan kweek je van jouw kant aan begrip.
  • Als het werk zich er voor leent: laat de kinderen het niet in de nakijkbak of op de nakijktafel leggen, maar op de hoek van hun tafel. Als ieder het werk af heeft kijk je gezamenlijk na. Dan neem je de schriften in en legt er een briefje bij dat de kinderen het zelf hebben nagekeken. Je kunt er eventueel ook zelf nog je ogen over laten gaan om hier en daar wat te verbeteren.
  • Doe vooral als invaller rustig je looprondes tijdens het werken. Als je van tevoren je “route”vertelt geeft dat rust. Jij gaat met je nakijkpen alvast even langs om hier en daarna een mooie krul te zetten. Dat stimuleert de kinderen en scheelt jou straks werk.
  • Kijk een stukje van het werk gezamenlijk na, bijvoorbeeld het eerste deel van een les. Zo kun je meteen zien of iedereen verder kan met de aangeboden stof en wederom scheelt het je een stuk nakijkwerk achteraf. Als je nog een paar rondes loopt kun je meteen controleren of het eerste stukje goed is nagekeken.
  • Gebruik verschillende kleuren om na te kijken en laat de kinderen dat ook doen. Wat ik regelmatig zie is dat werk dat de kinderen zélf nakijken met groen gebeurt en dat jij als leerkracht daar eventueel met rood nog aangeeft waar iets vergeten of fout is.
  • Train jezelf in “geduldig nakijken”. Afraffelen geeft echt een vervelend gevoel. Doe het net als hoe je de was vouwt, de vaatwasser uitruimt of je auto wast: het is een klusje. Na een paar schriften kun je inschatten hoe lang je met de rest van de stapel bezig bent, dat scheelt. Als je de klus rustig oppakt, jaag je jezelf niet op en word je er ook minder moe van. Maak het af, mee naar huis nemen is vaak veel vermoeiender.
Advertenties

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Energie houden, Organisatie, Probleem oplossen, verbeterplan invallers en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Nakijkwerk: zo ga je er prettig mee om als invaller

  1. Als ik inval, probeer ik ook altijd zoveel mogelijk gezamenlijk na te kijken, of ik laat de kinderen in tweetallen nakijken en samen het werk bespreken. Goede tip om dit ook in het briefje voor de vaste leerkracht te schrijven.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s