Dit doe je als kinderen met je in discussie gaan over hun taak

abacus-358569__180Gisteren vroeg een invaller mij: “Wat zou jij nou doen als kinderen met je in discussie gaan over hun taak?” Hij had de kinderen instructie gegeven voor de rekenles en hen daarna verteld welke sommen ze zelf moesten maken. Dat gaf nogal wat consternatie want bij hun eigen juf hoefden ze sommen met een bepaald teken er voor nooit te maken. Toch vond de invaller wél dat ze gemaakt moesten worden en vertelde dat de kinderen ook: ze konden daarmee zélf oefenen wat hij net had uitgelegd en hij kon dan ook zien of iedereen het snapte.

Het onbevredigende voor de invaller was dat sommige kinderen de aangewezen sommen niet maakten en dat het gemor bleef.

De invaller twijfelde aan zichzelf: had hij het wel goed gedaan zo?

Omstandigheden: De rekenles was onvoorbereid gegeven, dat kon niet anders want de invaller was toevallig op school en werd ter plekke voor deze  klas gevraagd. Het is dan al mooi dat hij het lesdoel van de methode voor zichzelf vast stelde en naar de kinderen toe kon verwoorden. De handleiding had voor deze les best veel leeswerk en tegelijkertijd was actie geboden dus de invaller had de grote lijn er uit gehaald om aan de slag te kunnen.

Wie had er gelijk? De kinderen bleken gelijk te hebben voor wat betreft de tekens in het boek en sommen die wel/niet gemaakt moesten worden door henzelf. Zo waren ze dat gewend. Maar de invaller had ook gelijk want die sommen waren niet allemaal klassikaal behandeld (want daar waren ze voor) en anders bleven ze liggen. Het enige verschil was dat de kinderen het nu als zelfstandig oefenmateriaal kregen in plaats van klassikaal. De hoeveelheid werk was dus hetzelfde.

Had de invaller het wel goed gedaan zo? Ja zeker, als invaller mag je / moet je wel eens afwijken van de normale gang van zaken. Je bent niet van álles op de hoogte, je hebt je vaak niet uitgebreid kunnen voorbereiden, je aandacht wordt ook opgeslokt door al het nieuwe dat op je af komt, enz. Wat ook goed was gegaan in deze situatie: de invaller is niet eindeloos in discussie gegaan met de leerlingen zodat het alleen bij gemor bleef van hun kant.

Kan dit helemaal goed en naar tevredenheid van beide partijen afgehandeld worden? Ja hoor, ik heb hier nog wel een paar tips bij:

  • Hou dit soort situaties zakelijk en breng er geen emoties bij. Vertel dat je een notitie maakt voor hun leerkracht zodat hij /zij morgen (of andere dag) bepaalt of zij alsnog die sommen moeten maken. Ze zijn niet klassikaal behandeld dus anders worden ze overgeslagen. Zo’n notitie maak je voor alle lessen die je geeft en dus ook voor rekenen, vertel je erbij. Je maakt hier de kinderen er van bewust dat jij ze niet komt bezighouden maar dat je als invaller de doorgaande lijn oppakt en straks weer aan hun eigen leerkracht terug geeft. Zo werkt dat met invallers!
  • Vertel kort nogmaals je doel van het maken van deze sommen en dat je aan het einde van de les kijkt of iedereen het snapt met een steekproef. Dan heb je voor jezelf als leerkracht ook een instrument om je lesdoel te halen. Als invaller voelt het fijn als je een les goed kunt afsluiten.
  • Laat iedereen lekker verder werken, geen opmerking meer maken over welke som wel of niet en verwijs naar je notitie aan hun leerkracht en op hun eigen verantwoordelijkheid omdat je het aan het einde van de les controleert als er toch iemand over begint.
  • Maak je ronde door de klas, net als altijd en voel je sterk: je hebt alle discussie geparkeerd. Geef positieve aandacht, schenk geen aandacht meer aan welke sommen ze maken maar wel bv. aan de verzorging van het werk. Laat het “probleem”los en geniet.
  • Laat je niet verleiden tot discussie, en ook niet tot een innerlijk gevoel van falen. Jij hebt de teugels in handen want je hebt knopen doorgehakt zodat iedereen weer aan het werk is, hoe dan ook en na het rekenen komt weer een andere les. Maak er geen punt van maar een opmerking naar de vaste leerkracht over hoe je het hebt opgelost. Dan kan er ook als hij/zij weer terug is geen discussie ontstaan maar is het slechts een feit wie wat heeft gemaakt aan sommen.

Heb jij ook een vraag? Met plezier denk ik met je mee over een oplossing!

Advertisements

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Loslaten, orde houden, Probleem oplossen, werkplezier en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Dit doe je als kinderen met je in discussie gaan over hun taak

  1. jee, wat goed verwoord. Ik ben geen invaller in het onderwijs, maar hier kan ik ook in andere, vergelijkbare situaties wat mee.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s