Jeetje…ik word beter!

IMG_20141101_145156

En wel op twee manieren word ik beter. Zowel mijn lichaam als mijn werk gaan er weer op vooruit! Vorige week had een griep te pakken, op woensdag ben ik toch naar school gegaan omdat ik geen koorts had maar ’s middags kwamen de rode wangen. Fijn dat er direct een invaller was aan wie ik alles kon overdragen! Gisteren zakte de temperatuur pas goed en vandaag ben ik, hoewel nog niet helemaal fit, weer in staat tot meer zaken dan lezen, kleuren en slapen. Ik kreeg trouwwens leuke tekeningen van leerlingen, onder andere deze over Viskunde 😉

De eerste manier waarop ik beter aan het worden ben is duidelijk. De tweede manier waarop ik beter word komt door het ziek-zijn. Ik word vast weer beter in mijn werk want ik heb weer veel geleerd:

  • Ik hoorde van de invaller hoe die het heeft aangepakt in situaties die ik met dezelfde leerlingen meemaak. Verrijkend! Ik heb in drie dagen vier vaste klassen met vaste lessen. De trukendoos komt bij mij te voorschijn om bepaalde situaties te voorkomen om te stimuleren, de invaller “vond” het als het ware opnieuw en ook anders uit. Het is ook voor leerlingen weer eens goed om zelf na te denken over het oplossen van een probleem.
  • Er was tijd om de vakliteratuur te s-p-e-l-l-e-n. Vaak neem ik het mee voor onderweg op de boot of in de bus. Van lezen komt het wel, van álles lezen zeker niet (hoeft ook niet) maar van alle tijd nemen om er rustig nog eens je gedachten over te laten gaan daarvoor had ik tijdens het ziek zijn vanzelf de gelegenheid. Ik kon het lezen simpelweg niet lang volhouden en móest elke keer weer even pauze houden! Dan maakte ik een paar aantekeningen voor mezelf van zaken die ik interessant vond om nog meer over te lezen of mee te doen. Onderwijs is een speeltuin!
  • Elke dag had ik mijn kleur etui open en ik heb heerlijk geëxperimenteerd met vorm en kleur. Ik ontdekte weer nieuwe mogelijkheden en die zal ik zeker ook hier en op andere plaatsen delen. En natuurlijk ga ik één en ander op school toepassen.
  • Het was heel belangrijk om toe te geven aan mijn lichaam, wat had ik veel rust nodig elke dag. Het was goed om te merken dat ik school goed los kon laten, dat was vroeger wel eens anders.

Mijn tante neemt wel eens een pyjama dag: ze neemt geen telefoon aan, maakt geen post open, speelt een beetje piano, leest en rommelt en doet vooral de deur niet open want ze houdt lekker haar pyjama aan. Ze laadt dan helemaal haar accu op, zegt ze.

Goed idee van haar: je hoeft niet ziek te zijn om alles even door te laten draven en zelf in de pauze stand te gaan staan. Je kunt er zelfs mee voorkómen dat je ziek wordt.

Zo, nu het laatste restje griep wegslapen en dan wil ik woensdag weer heeeel graag voor de klas!

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in jezelf ontwikkelen, Loslaten, werkplezier en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

