De beurtenbak

paper-7917_640Het is soms zoeken met het houden van orde, dat weet iedere invaller. Je komt soms voor klassen te staan waarbij je aan het einde van de dag pas door hebt wat nu echt het beste werkt voor de klas. Natuurlijk heb je dan een hele dag achter de rug waarbij je met twee handen stevig aan het stuur bent blijven zitten. Want de enige manier om de dag ordelijk door te komen is orde en rust in de klas. Helaas moet je dan wel eens strenger zijn dan je wilt.

Dit jaar werk ik drie dagen per week in vier vaste klassen. Daarnaast val ik in. Deze week had ik het geluk dat ik klas 6 (groep 8) twee dagen achter elkaar kon hebben wegens het verhuisverlof van mijn collega. Wat was ik blij daarmee! Want nu had ik wat meer tijd om een paar goede gewoontes te versterken en te continueren in deze klas.

Elke week op die ene dag dat ik er ben hadden mijn leerlingen er heel veel zin om er een heel gezellige dag van te maken, maar dan meer in de zin van de drie C’s:  clubhuis, consumeren en communiceren. Een paar potjes thee en schaaltjes koek zouden en niet bij misstaan. Het kostte mij de eerste weken best wat moeite en inventiviteit om hen letterlijk bij de les te krijgen én te houden.

Wat gebeurde er dan in deze gezellige sfeer: Ik deed een uitleg en tussendoor stelde ik de klas een vraag. Er staken altijd drie dezelfde kinderen hun vinger op. Natuurlijk gaf ik dan ook andere leerlingen een beurt. Bij deze klas kreeg ik dan antwoorden als: “Ik stak mijn vinger toch niet op dus weet ik het niet.” Geen intentie in elk geval om eens even te proberen wél achter het antwoord te komen….

Na de pauze in de derde week kwam ik binnen met een stapel vouwblaadjes: “Kies je lievelingskleur uit, dubbelvouwen, beide zijden naar binnen vouwen en dan het hele blaadje nog een keer overdwars vouwen. Nu heb je acht rechthoeken. Schrijf op elke rechthoek je naam en knip de acht rechthoeken uit. Ik kom langs met een bak, daar mogen ze in.”

Heel nieuwsgierig gingen de kinderen aan de slag. Wat zou dit te betekenen hebben? Toen ik het hen uitlegde, was ik oprecht verbaasd over hun enthousiaste reactie: “Dat is Léuk!”

De beurtenbak was geboren en die gebruik ik nu bijna elke les. Heb ik een vraag voor de klas tijdens de les? Dan pak ik een kaartje uit de beurtenbak en noem de naam van degene die er op staat. Er wordt ALTIJD gezocht naar een antwoord door degene die de beurt krijgt. En er wordt gebaald door kinderen die niet aan de beurt waren. Misschien geeft het deze kinderen wel het gevoel alsof ze met een kwis bezig zijn!

Op een keer vergat ik de beurtenbak te gebruiken. Tot mijn verbazing zat iedereen op het puntje van de stoel en kwamen er vele vingers in de lucht bij een vraag. Hier heb ik hen maar niet op attent gemaakt…..De afgelopen twee dagen ben ik volop met de beurtenbak bezig geweest en voel me heerlijk tevreden bij zoveel betrokkenheid en inzet van mijn leerlingen. En wat geeft dat, als ik hen daarbij een handje help?

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in orde houden en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De beurtenbak

  1. Suze zegt:

    Goed idee! En wat fijn om jouw ervaringen te lezen! Sinds de cursusdag op Ameland ben ik al meer gemotiveerd om van elke invaldag wat te maken, en deze verhalen motiveren alleen maar meer!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

