Een stamschool: iedereen blij!

Op 20 september gaf ik op Ameland aan  12 enthousiaste invallers de cursusdag “Zo is invallen wél leuk”. Ik merkte (alweer) dat veel invallers zich voelden zwemmen tussen al die invalscholen. Als je enkel op oproepbasis werkt, waar is dan je anker? Waar hoor je dan bij?

Ik moest ineens aan de stamschool constructie denken. Invallers die vaste uren binnen een invalpool werken kennen het wel: van al die invalscholen is er één je stamschool. Op de stamschool worden extra taken uitgevoerd als toetsen afnemen als de uren in de invalpool niet toereikend zijn.

Ik bedacht: waarom geen stamschool zonder vast contract? Want een invaller heeft vaak affiniteit met één bepaalde school. Als hij/zij zich daarmee kan verbinden kan de invaller zichzelf ondanks de invalpositie verder ontwikkelen.

Zo ziet dat er uit in mijn ogen:

  • de school heeft geen enkele administratieve of financiële verplichting
  • de invaller wordt meegenomen in activiteiten als vergaderingen, studiedagen, speciale gelegenheden
  • hoe deze afspraken worden gemaakt is iets tussen de invaller en de school

Het leuke van deze tweede stamschool variant die ik bedacht is dat het invallers de mogelijkheid biedt om zich te verdiepen. Het biedt de stamschool ook iets moois: de gelegenheid de invaller van meer kanten te kennen.

Eén van de cursisten van 20 september heeft deze tip ter harte genomen en al snel kreeg ik bericht van haar favoriete school met een vraag om toelichting. Die heb ik gegeven. Het resultaat las ik vanochtend op de mail: deze cursiste  heeft nu haar favoriete school als stamschool gekregen! Ik vier hier een klein feestje want hoe simpel kan een advies zijn en hoe leuk is het als de situatie voor een invaller verbetert.

Is dit  iets voor jouw situatie? Laat dit blog dan op je favoriete school zien. Of laat even contact opnemen met mij via invaltips@gmail.com of 06 1922 1782. Ik gun dit iedere invaller en doe er graag wat extra moeite voor om jouw favoriete school dit toe te lichten.

Over invaltips

Directeur Basisonderwijs, Begeleider en opleider invallers basisonderwijs, eigenaar Cursus op Ameland, auteur boeken en columns, (gast) spreker
Dit bericht werd geplaatst in Stamschool en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

